Gun jezelf en anderen een beetje rust

winkelwagen1_1zaterdag 02 oktober 2010 20:47

Ongetwijfeld heeft u het gemerkt: Sommige supermarkten zijn nu elke zondag open. Op de voorpagina van de Flevopost adverteren de supermarkten intensief om dit aan het publiek kenbaar te maken.

Maar waarom gaan ze pas om 16.uur open? En waarom is er maar een aantal van 4 open? Dat heeft alles te maken met een “gat” in de Winkeltijdenverordening van de gemeente Lelystad. In deze verordening is nl. opgenomen dat maximaal 4 avondwinkels zondags geopend mogen zijn. De supermarkten gaan dus pas om 16.00 uur open, omdat ze dan vallen onder de definitie van avondwinkel. Op zich natuurlijk heel raar, u en ik denken bij een avondwinkel niet aan een supermarkt, maar aan een winkel die alleen in de avond open is. Deze supermarkten zijn op de andere dagen van de week gewoon overdag open. De rechter heeft echter bepaald dat supermarkten die door de week overdag open zijn op zondag avondwinkel kunnen zijn. Voor mij onbegrijpelijk, immers de wetgever heeft dit nooit zo bedoeld, maar hier is niets meer tegen te doen.

Op mijn aandringen heeft het oude college aanvankelijk besloten de aanvragen van de supermarkten af te wijzen. De supermarkten maakten echter bezwaar en de commissie van bezwaar en beroep adviseerde het college om de bezwaren gegrond te verklaren en de aanvragen van de supermarkten toe te kennen. Mede op grond van de uitspraak van de rechter heeft het oude college dit advies opgevolgd. Wel is door het oude college besloten het “gat” te dichten en de gemeenteraad voor te stellen de winkeltijdenverordening aan te passen.

Dit voorstel heeft de gemeenteraad echter nooit bereikt. Ik vermoed dat het nieuwe college dit voorstel niet voor zijn rekening wil nemen. Dat is heel jammer, want juist de kleine zelfstandige winkelier wordt hier de dupe van, niet het grootwinkelbedrijf, dat wil graag zoveel mogelijk op zondag open mede om op deze manier de kleine zelfstandigen helemaal weg te drukken. Juist in Lelystad, waar we al zo weinig kleine winkeltjes hebben, is het van belang om de kleine, vaak leuke en aparte winkeltjes te steunen.

Ook voor de burgers is het goed om de winkels op zondag gesloten te houden. Wij dreigen met ons allen slaaf te worden van ons werk, onze consumptie. Wij leven in een maatschappij die heel erg gefocust is op het materiële. Maar ons geluk zit niet in het materiële, niet in eten en drinken en leuke dingetjes. Een beetje drang om op zondag aan andere dingen te denken en te doen is goed. Geef aandacht aan de natuur, aan je naasten en onze goede God. En een dag niet werken, maar ontspannen en rusten. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Albert Kok, fractievoorzitter

Reacties op 'Gun jezelf en anderen een beetje rust'