DE BEL VOOR DE LAATSTE RONDE

dinsdag 22 november 2005 20:59

Tot ongeveer een week voor de vergadering leek het er op dat het een rustige bijeenkomst zou worden. Gelukkig hoefden er geen ingrijpende bezuinigingen plaats te vinden. Voor onze fractie pasten de door het college gelegde accenten in de begroting bij onze wensen: een herkenbaar sociaal gezicht en solide financieel beleid.

De fracties krijgen maar een paar minuten (8 deze keer) om hun betoog te houden. Je kunt dus maar een paar punten aanstippen. Deze keer heb ik – namens de fractie – aandacht gevraagd voor verbetering van het fietspadennet en het vliegveld. Dat vliegveld is ‘hot’, want er bestaan plannen voor uitbreiding en tegelijkertijd klagen veel mensen over lawaai van het vliegverkeer. Moet die uitbreiding er dan wel komen? Alleen als aan een aantal strenge voorwaarden is voldaan, zodat we in Lelystad niet alleen lasten van het vliegverkeer hebben, maar ook lusten. De belangrijkste: flinke groei van de werkgelegenheid, geen vliegverkeer meer boven de stad en door anderen betaalde aan- en afvoer (spoor)wegen naar het vliegveld. Ik heb er toen wel de vinger bij gelegd dat we met z’n allen een omslag in ons denken moeten maken. Voor afstanden binnen Europa (80% van de mensen die in Nederland in een vliegtuig stappen doen dat voor een reis binnen Europa) zijn trein en bus vaak een goed alternatief. Zelfs voor een reis naar Moskou kun je gewoon in Amsterdam in de bus stappen. Als we minder vaak een goedkope vliegvakantie boeken, wordt de overlast van vliegtuigen ook kleiner.
Het fietspadennet in de stad komt binnenkort in de raad. Onze fractie zal zich sterk maken voor een flinke verbetering er van.

Door Boele Siepel

Reacties op 'DE BEL VOOR DE LAATSTE RONDE'