Nieuwsbrief december 2005, nummer 13

dinsdag 22 november 2005 22:02

KOM!
Op de agenda staan de jaarstukken, maar belangrijker nog, de vaststelling van het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006. Uw komst is belangrijk. U kunt uw invloed uitoefenen en uw belangstelling tonen. We zien graag kandidaten en campagnevoerders die zich gerugsteund weten door de leden en velen daaromheen.

De agenda

1. Opening
  2. verslag vorige ledenvergadering
  3. Jaarverslag
    Kan de ledenvergadering zich in de conclusies vinden? Het bestuur stelt voor akkoord te gaan met het jaarverslag.
    Het jaarverslag is te vinden op de website; om die te lezen klik hier.
  4. financieel verslag
    (financieel verslag, begroting 2005, en kascontrole) De stukken zijn afzonderlijk toegestuurd. Het bestuur stelt voor akkoord te gaan met deze stukken. Gezien de toestand van de schatkist stelt het bestuur voor een campagne onder leden en niet/leden te beginnen om giften te verwerven.
  5. Verkiezingen
    5.1 Programma: stand van zaken
    Het concept/verkiezingsprogramma is te vinden op de website, klik hier. Het concept/programma is vastgesteld door de programmacommissie bestaande uit de leden Jan Driebergen, de leden van de (steun)fractie van de gemeenteraad en uit het bestuur Hans Duinkerken. De commissie zal in de ledenvergadering het programma toelichten en verdedigen. De ledenvergadering stelt het definitieve verkiezingsprogramma vast.
    5.2 Kandidatenlijst
    De selectiecommissie bestaande uit de leden Annet Bijleveld, Jan Driebergen en uit het bestuur uit het bestuur Heiko Kleinleugenmors heeft een conceptkandidatenlijst vastgesteld. De ledenvergadering stelt de definitieve lijst vast. De kandidaten hebben in plaatsing op de lijst bewilligd. De selectiecommissie, zal de samenstelling van de lijst in de ledenvergadering toelichten en verdedigen. De conceptlijst vindt u hieronder afgedrukt.
  6. Aanpassing werkwijze bestuur en ledenvergadering
    toelichting: zie onderstaande bericht “CU Lelystad: Handelen t.a.v. niet politieke verenigingszaken”. Dit voorstel  is eerder in een nieuwsbrief gepubliceerd. Vanuit de leden zijn daar geen bezwaren of opmerkingen over binnengekomen. Dit agendapunt dient om de gang van zaken formeel af te handelen.
  8. Sluiting

Behorend bij agendapunt 5.2:

De selectiecommissie stelt, gehoord de voorkeuren van betrokkenen, onderstaande kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006 voor.

1. Albert Kok
2. Elly van Wageningen
3. Boele Siepel
4. Chris van Veluwen
5. Klaas Slump
6. Jan Woertel
7. Harmen Faber
8. Ans Joosse
9. Hans Duinkerken
10. Henk van der Molen
11. Fred van der Zwan
12. ds. C.P. (Kees) Sybrandi

Behorend bij agendapunt 6:
CU Lelystad: Handelen t.a.v. niet politieke verenigingszaken

In “Iedereen van de partij” hebben we het er over gehad hoe de politieke activiteiten van de kiesvereniging en de fractie aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor de leden. Doel daarvan is de politieke doelstellingen beter te kunnen bereiken en de leden daarbij te betrekken.
Eén van de zaken die in het verleden veel tijd hebben gevergd en waar maar weinig leden warm voor liepen, waren statutaire zaken, zaken die vooral spelen op nationaal ChristenUnieniveau (Uniecongressen e.d.). Dat betekent niet persé dat de leden de dingen die daar gebeuren niet belangrijk vinden. Het kan ook betekenen dat zij hun prioriteiten zo leggen dat zij voor deze zaken  geen inspanningen plegen. We hebben als kiesvereniging ca 90 leden, waarvan op een goedgevulde ledenvergadering hooguit 15 leden aanwezig zijn.
Het bestuur kan daar in komen.
Bovendien speelt mee dat voor een normale voorbereiding van een Uniecongres tenminste drie bestuursvergaderingen en drie ledenvergaderingen nodig zijn: voor het indienen van voorstellen (of het overwegen dat te doen), voor het bepalen van het stemgedrag bij voorstellen van ander kiesverenigingen en het eventueel indienen van amendementen op voorstellen van andere kiesverenigingen en tenslotte voor het vaststellen van het stemgedrag bij door andere kiesverenigingen ingediende amendementen.

Om de inspanning en de betrokkenheid vooral op de echt politieke activiteiten van de kiesvereniging te richten, doet het bestuur u hierbij een aantal voorstellen.
Dat voorstel luidt als volgt:

-          Wanneer er een Uniecongres aankomt, doet het bestuur daar aan de leden mededeling van
-          Het bestuur handelt alle voorkomende zaken af met verantwoording achteraf aan de ledenvergadering
-          9 leden hebben het recht om een ledenvergadering bijeen te roepen om een voorstel of amendement in te dienen of
           een stemgedrag vast te stellen, waarbij aangegeven wordt wat hun voorstel is (m.b.t. welke fase in de besluitvorming, zie
           boven).
-          9 leden hebben het recht een ledenvergadering bijeen te roepen om het bestuur ter verantwoording te roepen.

Het aantal van 9 dat een ledenvergadering kan bijeenroepen, komt overeen met het aantal leden dat volgens de reglementen een ledenvergadering kan bijeenroepen.
Het bestuur zal een ledenvergadering bijeenroepen als het belang daarvan dat naar haar mening nodig maakt. Zoals uit bovenstaande blijkt, kunnen 9 leden dat ook.
Het bestuur stelt voor voor jaarstukken (jaarverslag, rekening en begroting) de zelfde procedure toe te passen. Aanvullende bepaling daarbij is, dat als binnen een maand na bekendmaking van de desbetreffende stukken, bijv. de begroting, er geen ledenvergadering door een groep van 9 leden bijeengeroepen is, die stukken rechtsgeldig zijn.

Heiko Kleinleugenmors

Reacties op 'Nieuwsbrief december 2005, nummer 13'