Oversteek Oostranddreef
De gemeenteraad heeft vastgesteld dat op de zgn ‘Ring’ geen gelijkvloerse oversteekplaatsen voor mogen komen. Een standpunt waar de fractie van de ChristenUnie het mee eens is. Op de Ring moet het verkeer zoveel mogelijk zonder hinder moeten kunnen doorstromen.
Daarom zien we ook overal de voor Lelystad zo karakeristieke bruggen over de dreven. En op andere plaatsen zoals de Larserdreef gaan fietsere en voetgangers onder de weg door. Prima geregeld, zou je zeggen.
Maar… op een plek is het college ‘vergeten’ zo’n voorziening aan te leggen, zodat daar nu de mensen illegaal de weg oversteken. Die plek is op de Oostranddreef, ter hoogte van de Nieuwe Waterweg. Bewoners van het zuidelijk deel van Landerijen Oost (De Waardenborg, Leeuwenburg en omgeving) moeten gebruik maken van de Ananconda, de fietsbrug bij Pauwenburg. Dat is voor bijvoorbeeld moeders met kinderwagens een heel eind om. In het woongebied Landerijen-oost zijn geen voorzieningen, zodat de bewoners zijn aangewezen op voorzieningen in de Waterwijk. Een oversteek ter hoogte van de Nieuwe Waterweg zou dan zeer welkom zijn. Een initiatiefgroep uit de buurt (IVO) praat al heel lang met de gemeente om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk komt het college met een oplossing: een tijdelijke gelijkvloerse oversteek ter hoogte van het viaduct van de Larserdreef. Het college zegt dat dit in overleg met IVO is gedaan. Maar deze groep is daar heel boos over, want die oplossing hadden ze niet voor ogen. Dat ligt 350 verwijderd van de meest logische plek, bij de Nieuwe waterweg.
Daar ligt immers al een pad in de middenberm. Het enige wat moet gebeuren is het bord 70km 250 meter te verplaatsen. (De rijbaan ‘stad uit’ is al 50 km i.v.m. de afslag naar de Nieuwe Waterweg). Eenvoudig, zou je zeggen. Kost niet zoveel als de plek van het college en voldoet aan de wens van de gemeente. Het scheelt voetgangers een half uur omlopen en de automobilist verliest hooguit 2 seconden.
Helaas moeten we constateren dat de ‘heilige koe’ inderdaad erg heilig is en de doctrine 70 km/u op de ring niet aangetast mag worden.
Maar misschien kan het college ook de volgende mogelijkheid overwegen:
Dit pad, waarvan hier al een beginnetje ligt te verharden, eventueel met houten steigers of eventueel met een pontonsysteem. Dan krijgen we een veilige ongelijkvloerse kruising, waar iedereen tevreden mee kan zijn. Het hoeft natuurlijk niet zo breed en met beton uitgevoerd te worden als onder de Gelderse dreef tussen de Getijdenlaan en de Horst:
Maar iets dergelijks in vereenvoudigde vorm moet toch kunnen.
Klaas Slump, raadslid
Reacties op 'Oversteek Oostranddreef'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.