Pakeren bij Bataviastad

maandag 04 juli 2011 16:47

De gemeente heeft parkeerterreinen aangelegd bij en voor Bataviastad. Om uit de kosten te komen wordt er parkeergeld geheven. De exploitatie is echter verlieslatend door relatief lage tarieven en een verkeerde inschatting van wanneer mensen Bataviastad bezoeken. De ruim 2 miljoen bezoekers komen nl. niet keurig over de week verdeeld, maar vooral in het weekend. De oplossing is heel eenvoudig; verhoog de tarieven tot kostendekkend niveau. De tarieven blijven dan nog heel bescheiden.

door Albert Kok, voorzitter fractie ChristenUnie Lelystad

De coalitie heeft vorig jaar echter afgesproken de parkeertarieven niet te verhogen, daarom wordt nu voorgesteld de parkeerexploitatie gedurende 40 jaar over te dragen aan Bataviastad zelf. Niet slim, want de gemeente verliest gedurende deze hele lange periode de zeggenschap over een heel groot terrein aan de Kust. Een gebied dat nog volop in ontwikkeling is en waarmee de gemeente grote plannen heeft.
In de extra vergadering op 29 juni j.l. werd fel gedebatteerd. Coalitie en oppositie konden elkaar niet overtuigen. Uiteindelijk heeft de coalitie (VVD, PvdA en Inwonerspartij) dit voorstel er door gedrukt, zonder een fatsoenlijke juridische toets. Weer niet slim, want de transactie is vanwege aanbestedingsregels juridisch erg ingewikkeld.
Wethouder Jansen (Inwonerspartij) was niet in staat de gemeenteraad gedurende het besluitvormingsproces van goede informatie te voorzien. De missers waren talrijk. Daarom werd door alle oppositiepartijen een motie van treurnis ingediend. Coalitiepartij PvdA uitte ook forse kritiek op de wethouder, maar steunde de motie, net als de andere coalitiepartijen, niet. De motie werd dus verworpen, maar geeft wel aan dat het vertrouwen in deze wethouder daalt.

Albert Kok

Reacties op 'Pakeren bij Bataviastad'