Wijkvisie Zuid-Oost

klusteammaandag 24 november 2008 09:32

24 November was het een gezellige boel in basisschool de Wildzang.

Op grote borden konden inwoners aangeven met stickers welke projecten ze belangrijk vinden om uit te voeren in hun wijk.

Willen ze een nieuw natuurlijk speelterrein? (nog maar 3 stickers)

Willen ze dat de onveilige punten in de wijk worden aangepakt? (heel veel stickers)

Willen ze graag meer activiteiten voor jong en oud? (iets minder stickers)

En nog veel meer.

Ik ben maar even geweest maar het was er heel gezellig. Ik sprak iemand die lid was van het tuinklusteam. Ze vertelde enthousiast dat ze mensen die niet in staat waren zelf hun tuin netjes te houden, vanwege lichamelijke beperkingen of hoge leeftijd, hulp van hun klusteam in konden roepen. Geweldig toch. Het is zo jammer als de huizen mooi worden opgeknapt maar de tuinen er rommelig bij liggen.

Afgelopen donderdag hebben we in de raad het visiedocument goedgekeurd om op 4 punten de wijk Zuid-Oost te verbeteren:

Mensen uit deze wijk helpen werk te vinden of ondersteunen met scholing.

Het gevoel van veiligheid verhogen.

Sport- en culturele activiteiten stimuleren en

Het realiseren van een marktplaats voor de buurt.

Daar hebben we natuurlijk van harte mee ingestemd.

Wel hadden we angst dat de bewoners, die tot nu toe enthousiast hebben meegedacht en -gedaan af zouden kunnen haken als alles niet zo snel uitgevoerd zal worden als zij willen. Vaak zijn er allerlei redenen waarom ideeën niet of niet zo snel uitgevoerd kunnen worden. Dat is niet erg, als maar duidelijk wordt verteld waarom dat zo is. Daarom had de ChristenUnie een amendement ingediend om bij de uitwerking van het wijkontwikkelingsplan goed aan te geven op welke manier en hoe vaak er aan de bewoners wordt verteld hoe het ervoor staat met alle plannen.

Ook vroegen we in dit amendement of het college goed aan wilde geven wat van wie verwacht mag worden in de uitwerking van de plannen. Als partijen zeggen mee te doen moeten ze daar ook aan gehouden worden.

Het amendement werd aangenomen. Alleen CDA en Inwonerspartij vonden het niet nodig dit amendement te steunen, omdat de wethouder had toegezegd dat dit allemaal goed zou gaan.

Door dit amendement is het belang denk ik nog eens onderstreept.

En nu maar wachten op de uitwerking en uitvoering van allerlei mooie plannen. Want dat gunnen we de inwoners van deze wijk van harte!

Elly van Wageningen

Reacties op 'Wijkvisie Zuid-Oost'