Wie discrimineert er nu eigenlijk?

scharlakenkoordwarmoestraat_1.kleindinsdag 22 december 2009 09:07

Het Scharlaken Koord probeert vanuit zijn christelijke overtuiging prostituees die uit het ‘vak ‘willen stappen, te helpen. Dat moet professioneel gebeuren en daarom hebben ze subsidie gevraagd en gekregen van de gemeente Amsterdam. In Lelystad gebeurt iets soortgelijks. Youth for Christ is actief in het jongerenwerk in de Zuiderzeewijk. Succesvol en met subsidie van de gemeente.

Die subsidies zijn een doorn in het oog van sommige politieke partijen, zoals de VVD in Amsterdam en ook de SP. Instellingen die alleen christelijk personeel aannemen discrimineren, vinden ze. En dat mag niet. Daarom mogen deze organisaties geen subsidie meer krijgen. Maar wie discrimineert er nu eigenlijk? De instelling die vanuit zijn overtuiging hulp geeft aan iedereen die het nodig heeft, of de partij die vindt dat een instelling die vanuit die overtuiging werkt geen subsidie mag hebben, al doen ze het werk nog zo goed . En we weten het allemaal: overtuiging is iets dat in mensen moet zitten. Daarom nemen sommige instellingen alleen mensen aan die vanuit een bepaalde overtuiging werken. Mensen die hulp geven aan prostituees die daar behoefte aan hebben of activiteiten voor jongeren organiseren. Jongeren waar verder niemand aandacht aan schenkt.

Discrimineren is verschil maken om oneigenlijke redenen. Twee instellingen doen hetzelfde werk en ze doen het even goed. De ene mag wel subsidie krijgen, de andere niet. Dat noem ik discriminatie van het zuiverste water.

Gelukkig zijn er van oudsher veel christenen die het gebod ”heb je naaste lief als jezelf’ serieus nemen en daar werk van maken. Net als veel niet-christenen dat doen, trouwens. En als dat werk goed gebeurt hebben ze net zoveel recht op subsidie als een ander. Want niemand mag discrimineren. De overheid niet en politieke partijen evenmin.

Boele Siepel, raadslid

Reacties: b.siepel@hetnet.nl

Ter info:
Scharlaken Koord is een maatschappelijke organisatie die zich bezighoudt met hulpverlening aan prostituees.
Scharlaken koord kent de volgende drie afdelingen:
- preventiewerk;
- straatwerk;
- maatschappelijk werk.

foto: Warmoestraat 1, Amsterdam.
Meer informatie: www.scharlakenkoord.nl

Reacties op 'Wie discrimineert er nu eigenlijk?'