Het verhaal van een ChristenUnie-watcher

hildebrand bijleveld 100128-kleinzondag 13 december 2009 21:34

Geen showpolitiek, maar daadkrachtig te werk met Bijbelse principes
Door: Hildebrand Bijleveld

De afgelopen twee maanden heb ik als “ChristenUnie-watcher” gefungeerd. Ik volgde de fractieleden bij alle vergaderingen en opiniepleinen zodat ik een scriptie voor mijn studie journalistiek kon schrijven. Twee dingen zijn mij gedurende die periode opgevallen. De mannen en vrouwen die de CU in Lelystad leiden doen niet aan haantjesgedrag en ruziën niet onnodig met andere fracties in de raad.
En dat is opvallend binnen de politiek in Lelystad, want over een paar weken mogen de inwoners van Lelystad gaan stemmen. De politieke partijen in Lelystad maken daarom elkaar graag zwart tijdens de gemeenteraadsvergaderingen en zeuren het liefst lang door over onderwerpen die Lelystad niet echt dienen, maar hun partij goed op de kaart zetten.

Zo was er een gemeenteraadsvergadering waarin de Groene Carré aan de orde kwam. Dit hete hangijzer is een campagne-onderwerp geworden voor veel politieke partijen. Tijdens de besluitvorming hierover is dit goed merkbaar, alle fracties zijn ontzettend lang aan het woord en proberen elkaar zoveel mogelijk belachelijk te maken. Niet voor niets opende TV-Flevoland 14 oktober 2009 met: ”Weer kritiek op aanpak Groene Carré.”
De ChristenUnie deed tijdens dit debat wel mee, maar presenteerde voornamelijk oplossingen. Ze ging de andere partijen niet denigrerend behandelen en ging ook niet onnodig vragen stellen aan wethouders, zodat anderen er gekleurd op kwamen te staan. Kortom: ‘Stabiliteit’ is dus niet zomaar een begrip dat de ChristenUnie Lelystad zich heeft aangewend. Het is een begrip dat tekenend voor het gedrag van de partij is.

Toch lijdt de effectiviteit van de partij er niet onder. Dat blijkt niet alleen uit hetgeen de partij al bereikt heeft, maar het is ook merkbaar tijdens de fractievergaderingen. De fractieleden spreken tijdens die vergaderingen uitgebreid met elkaar over wat de ChristenUnie gaat bijdragen aan het gemeenteraadsdebat. Waarbij voorop staat dat Lelystad op een goede en christelijke manier bestuurd wordt. Het winnen van kiezers door middel van ‘shows’ tijdens de gemeenteraadsvergaderingen komt daarbij niet aan de orde.

Dus als jij je afvraagt: ”Waarom hoor ik nooit heftige uitspraken van de ChristenUnie Lelystad in de regionale media”? Zoek dan het antwoord niet in coalitieverhoudingen of in angst van de CU voor andere grotere partijen, maar onthoud dan dat de CU niet geleid wordt door mensen die voor eer en macht gaan, maar door mensen die voor God gaan.

Reacties op 'Het verhaal van een ChristenUnie-watcher'