Uitbreiding Lelystad Airport
Visie college van B&W over uitbreiding Lelystad Airport: groei naar 4 miljoen passagiers.
Lelystad Airport ontwikkelt zich tot een regionale luchthaven. Lelystad Airport heeft de ambitie een schone, veilige, innovatieve en relatief stille luchthaven te zijn. Het beschikt hiertoe over luchtverkeersleiding en een moderne vloot.
Visie college van B&W over uitbreiding Lelystad Airport:
groei naar 4 miljoen passagiers
"Lelystad Airport ontwikkelt zich tot een regionale
luchthaven. Lelystad Airport heeft de ambitie een schone, veilige,
innovatieve en relatief stille luchthaven te zijn. Het beschikt
hiertoe over luchtverkeersleiding en een moderne vloot. Lelystad
Airport en Larserpoort worden gezamenlijk als een toplocatie voor
bedrijven in de markt gezet. De ruimtelijke kwaliteit van het
gebied is hoog en de bereikbaarheid is uitstekend. Lelystad
Airport, de gemeente Lelystad en andere betrokken partijen spannen
zich in om werkzoekenden uit Lelystad in het gebied aan een baan te
helpen." Dit is de door het college vastgestelde visie op de
uitbreiding van het vliegveld. De in de visie doorgerekende
groeiscenario's geven aan dat de beste balans in
'lusten' en 'lasten' bereikt wordt indien de
luchthaven doorgroeit naar een aanbod van 4 miljoen passagiers. Het
college heeft de keuze gemaakt te willen koersen op realisering van
dat scenario. De luchthaven zelf gaat in haar plannen vooralsnog
uit van ca. 2,5 miljoen passagiers. Bij deze aantallen passagiers
groeit Lelystad Airport uit tot een zeer belangrijke werkgever en
geeft het de stad Lelystad een belangrijke economische
impuls.
Wethouder Tjeerd van der Zwan benadrukte "dat de
werkgelegenheid voor Lelystad heel belangrijk is. Lelystad heeft
met 11% het hoogste werkloosheidspercentage van Flevoland.
Uitbreiding van de luchthaven biedt daar soelaas voor." Lees
verder!
Randvoorwaarden voor groei
Het woord is nu aan de gemeenteraad die de visie waarschijnlijk in
de maand mei definitief vaststelt. Daaraan vooraf krijgt iedereen
de gelegenheid te reageren op de visie. Naar verwachting wordt het
besproken op een nader door de gemeenteraad te organiseren
Opinieplein in april. Op de gemeentelijke website (www.lelystad.nl)
is een forum geopend. De op dit forum geplaatste reacties op de
gepresenteerde gemeentelijke visie kunnen bijdragen aan de
meningsvorming over de uitbreidingsplannen van Lelystad
Airport.
Met de visie voldoet het college aan de opdracht van de
gemeenteraad om te komen met een integrale visie op de ontwikkeling
van Lelystad Airport en omgeving. De gemeente neemt daarmee positie
in, in de discussie over de uitbreidingsplannen van de
luchthaven.
De visie maakt duidelijk dat een uitbreiding mogelijk is binnen de
door de gemeente gestelde randvoorwaarden:
- Aan de randvoorwaarde dat de uitbreiding van Lelystad Airport
binnen de grenzen van de PKB
2004 moet plaatsvinden wordt voldaan. De Planologische
Kernbeslissing (PKB) 2004 wordt door Lelystad Airport aangehouden
als grens voor de uitbreiding. De PKB 2004 is het juridisch kader
wat betreft milieuregels en geluidsruimte waarbinnen de uitbreiding
van Lelystad Airport kan plaatsvinden.
- Aan de randvoorwaarde dat er geen aanvlieg- en vertrekroutes over
het stedelijk gebied mogen lopen wordt voldaan. Door inspanningen
van de gemeente Lelystad, de provincie Flevoland en de
buurgemeenten zijn de in de PKB 2004 voorgestelde vliegroutes voor
Lelystad Airport terug gegaan naar de ontwerptafel. Het nieuwe
ontwerpvoorstel van Luchtverkeersleiding Nederland, zoals dat op 12
december 2006 is gepresenteerd, geeft aan dat de aan- en
uitvliegroutes voor een uitgebreid Lelystad Airport niet over het
stedelijk gebied van Lelystad en niet over het Bovenwater
gaan.
- Er is perspectief op verplaatsing van de wachtruimte voor
Schipholverkeer tussen Dronten en Lelystad. Door het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is
aangegeven dat er kans is op verplaatsing van het wachtgebied
tussen Dronten en Schiphol.
Voor de routes van en naar Schiphol die over stedelijk gebied van
Lelystad lopen, geldt dat dit afhankelijk is van de herverdeling
van het Nederlandse luchtruim, die over een aantal jaren (2012)
gaat plaatsvinden. Daarover zijn nu in het kader van de uitbreiding
van Lelystad Airport geen harde afspraken te maken.
- Aan de randvoorwaarde dat elke miljoen passagiers minimaal 800
arbeidsplaatsen moet genereren wordt voldaan. Door Amsterdam
Aviation Economics (AAE), het luchtvaartcluster van SEO (Stichting
Economisch Onderzoek) is een second opinion uitgevoerd op het
onderzoek van Buck Consultants International (BCI) van november
2005 over de werkgelegenheidseffecten van Lelystad Airport. Het
gaat daarbij om de relatie tussen het aantal passagiers dat vanaf
Lelystad Airport kan worden vervoerd en het aantal arbeidsplaatsen
dat dit op Lelystad Airport oplevert.
bron: lelystadnu.nl
Archief > 2007 > maart
- 28-03-2007 28-03-2007 12:13 - Uitbreiding Lelystad Airport
- 24-03-2007 24-03-2007 09:45 - Aanscherping coffeeshopbeleid: raad accoord
- 19-03-2007 19-03-2007 15:47 - Advies Informateur Vonhoff (2)
- 19-03-2007 19-03-2007 15:42 - Advies informatuer Vonhoff
- 06-03-2007 06-03-2007 09:59 - Open deuren voor een politica
Reacties op 'Uitbreiding Lelystad Airport'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.