Uitbreiding Lelystad Airport

woensdag 28 maart 2007 12:13

Visie college van B&W over uitbreiding Lelystad Airport: groei naar 4 miljoen passagiers.

Lelystad Airport ontwikkelt zich tot een regionale luchthaven. Lelystad Airport heeft de ambitie een schone, veilige, innovatieve en relatief stille luchthaven te zijn. Het beschikt hiertoe over luchtverkeersleiding en een moderne vloot.

Visie college van B&W over uitbreiding Lelystad Airport: groei naar 4 miljoen passagiers
   

"Lelystad Airport ontwikkelt zich tot een regionale luchthaven. Lelystad Airport heeft de ambitie een schone, veilige, innovatieve en relatief stille luchthaven te zijn. Het beschikt hiertoe over luchtverkeersleiding en een moderne vloot. Lelystad Airport en Larserpoort worden gezamenlijk als een toplocatie voor bedrijven in de markt gezet. De ruimtelijke kwaliteit van het gebied is hoog en de bereikbaarheid is uitstekend. Lelystad Airport, de gemeente Lelystad en andere betrokken partijen spannen zich in om werkzoekenden uit Lelystad in het gebied aan een baan te helpen." Dit is de door het college vastgestelde visie op de uitbreiding van het vliegveld. De in de visie doorgerekende groeiscenario's geven aan dat de beste balans in 'lusten' en 'lasten' bereikt wordt indien de luchthaven doorgroeit naar een aanbod van 4 miljoen passagiers. Het college heeft de keuze gemaakt te willen koersen op realisering van dat scenario. De luchthaven zelf gaat in haar plannen vooralsnog uit van ca. 2,5 miljoen passagiers. Bij deze aantallen passagiers groeit Lelystad Airport uit tot een zeer belangrijke werkgever en geeft het de stad Lelystad een belangrijke economische impuls.

Wethouder Tjeerd van der Zwan benadrukte "dat de werkgelegenheid voor Lelystad heel belangrijk is. Lelystad heeft met 11% het hoogste werkloosheidspercentage van Flevoland. Uitbreiding van de luchthaven biedt daar soelaas voor." Lees verder!
   
Randvoorwaarden voor groei
   

Het woord is nu aan de gemeenteraad die de visie waarschijnlijk in de maand mei definitief vaststelt. Daaraan vooraf krijgt iedereen de gelegenheid te reageren op de visie. Naar verwachting wordt het besproken op een nader door de gemeenteraad te organiseren Opinieplein in april. Op de gemeentelijke website (www.lelystad.nl) is een forum geopend. De op dit forum geplaatste reacties op de gepresenteerde gemeentelijke visie kunnen bijdragen aan de meningsvorming over de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport.

Met de visie voldoet het college aan de opdracht van de gemeenteraad om te komen met een integrale visie op de ontwikkeling van Lelystad Airport en omgeving. De gemeente neemt daarmee positie in, in de discussie over de uitbreidingsplannen van de luchthaven.

De visie maakt duidelijk dat een uitbreiding mogelijk is binnen de door de gemeente gestelde randvoorwaarden:

- Aan de randvoorwaarde dat de uitbreiding van Lelystad Airport binnen de grenzen van de PKB

2004 moet plaatsvinden wordt voldaan. De Planologische Kernbeslissing (PKB) 2004 wordt door Lelystad Airport aangehouden als grens voor de uitbreiding. De PKB 2004 is het juridisch kader wat betreft milieuregels en geluidsruimte waarbinnen de uitbreiding van Lelystad Airport kan plaatsvinden.

- Aan de randvoorwaarde dat er geen aanvlieg- en vertrekroutes over het stedelijk gebied mogen lopen wordt voldaan. Door inspanningen van de gemeente Lelystad, de provincie Flevoland en de buurgemeenten zijn de in de PKB 2004 voorgestelde vliegroutes voor Lelystad Airport terug gegaan naar de ontwerptafel. Het nieuwe ontwerpvoorstel van Luchtverkeersleiding Nederland, zoals dat op 12 december 2006 is gepresenteerd, geeft aan dat de aan- en uitvliegroutes voor een uitgebreid Lelystad Airport niet over het stedelijk gebied van Lelystad en niet over het Bovenwater gaan.

- Er is perspectief op verplaatsing van de wachtruimte voor Schipholverkeer tussen Dronten en Lelystad. Door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is aangegeven dat er kans is op verplaatsing van het wachtgebied tussen Dronten en Schiphol.

Voor de routes van en naar Schiphol die over stedelijk gebied van Lelystad lopen, geldt dat dit afhankelijk is van de herverdeling van het Nederlandse luchtruim, die over een aantal jaren (2012) gaat plaatsvinden. Daarover zijn nu in het kader van de uitbreiding van Lelystad Airport geen harde afspraken te maken.

- Aan de randvoorwaarde dat elke miljoen passagiers minimaal 800 arbeidsplaatsen moet genereren wordt voldaan. Door Amsterdam Aviation Economics (AAE), het luchtvaartcluster van SEO (Stichting Economisch Onderzoek) is een second opinion uitgevoerd op het onderzoek van Buck Consultants International (BCI) van november 2005 over de werkgelegenheidseffecten van Lelystad Airport. Het gaat daarbij om de relatie tussen het aantal passagiers dat vanaf Lelystad Airport kan worden vervoerd en het aantal arbeidsplaatsen dat dit op Lelystad Airport oplevert.

bron: lelystadnu.nl

« Terug

Reacties op 'Uitbreiding Lelystad Airport'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.