Doorstroming van verkeer in Lelystad

2024-06-08 Verkeer 3.jpegmaandag 10 juni 2024 16:07

Op dinsdag 28 mei behandelde de gemeenteraad het zogeheten verkeerscirculatieplan voor Lelystad. Er werd gekeken hoe de doorstroming van het verkeer in Lelystad kan worden verbeterd.

De volgende maatregelen zouden daaraan kunnen bijdragen.

• De capaciteit van de Gordiaandreef (route langs de brandweerkazerne) kan beter worden benut.
  • De rotonde bij het provinciehuis en station kan verdwijnen. Er wordt dan een baan linksaf langs de rechtbank aangelegd om de verkeersstroom te leiden. Het blijft dan wel mogelijk om de weg onder het station te gebruiken, maar dit wordt op deze manier ontmoedigd.
  • De Ziekenhuisweg kan worden afgesloten voor doorgaand verkeer. De fractie van de ChristenUnie is hier voorstander van. JongLelystad diende echter met enkele andere partijen een voorstel in om de Ziekenhuisweg voorlopig niet af te sluiten en eerst te wachten op meer informatie over de toekomstplannen van het ziekenhuisgebied. Over dit voorstel werd de gemeenteraad het niet eens: 18 stemmen voor en 18 tegen. Dit betekent dat het voorstel in de volgende gemeenteraadsvergadering opnieuw in stemming wordt gebracht.
  • Als overal op de rondweg van Lelystad 70 km/u wordt toegestaan, wordt deze route aantrekkelijker dan de weg door het centrum. De vraag is natuurlijk of harder rijden niet leidt tot meer uitstoot. Maar in de huidige verkeersafwikkeling staat het verkeer vaak stil in het centrum rondom het station. Dat zorgt voor onnodige uitstoot, die voorkomen kan worden door de route buitenom sneller te maken. Dit levert minder druk en meer milieuwinst op voor het centrum.
    Toch ligt het niet zo simpel. Uit nieuw onderzoek moet blijken of er met het geheel aan maatregelen afdoende milieuwinst wordt bereikt, waarbij ook rekening wordt gehouden met de huidige transitie naar elektrisch rijden. De fractie is vooral bezorgd over het geluid en de leefbaarheid langs de dreven.

Maar natuurlijk zou de fractie van de ChristenUnie het liefst zien dat iedereen zoveel mogelijk de fiets pakt!

verkeer 4