Storm op het Markermeer!

begroting nov 2020.jpgwoensdag 11 november 2020 18:05

Met deze beeldspraak hebben wij onze begrotingsbehandeling uiteengezet. Een schip temidden van de storm. Veroorzaakt door de onrust binnen de coalitie. Gevolgd door het overlijden van een wethouder en het vertrek van de burgemeester naar Brabant als commissaris van de Koning.

Het schip wordt nu bestuurd door 5 kapiteins (Wethouders Sparreboom, Schoone, Baaten, De Vreede en Van Noort) en in onze optiek met 35 bemanningsleden, gemeenteraadsleden, die de handen aan de riemen hebben om bij te kunnen sturen.

In onze bijdrage hebben we vooral geprobeerd de verbinding te zoeken in het versplinterde geheel. Een soms schier onmogelijke taak met stevige aanvallen door sommigen op onze Christelijke Normen en Waarden. Maar wel een die ons koersvast moet houden. Juist nu moeten wij opstaan, de rust bewaren en vanuit een oppositierol leiding geven aan het debat en deelnemen aan het gesprek met en over de stad.

Een paar thema’s laat ik de revue passeren:

• De ondersteuning aan mantelzorgers en het preventie- en opbouwwerk bij Welzijn Lelystad zal gaan verdwijnen. Een bittere pil waarin een meerderheid van de raad wel voor heeft gekozen. Niet onze wens want wij vinden juist tot in al onze vezels dat preventief werken verdere groei van onrust in mensenlevens kan voorkomen.
  • We zijn blij dat met 34 stemmen van de 35 totaal voor ons initiatief werd aangenomen om een deel van het weerstandsvermogen te gebruiken om beter om te gaan met kosten van een pandemie zoals de huidige Covid-19 crisis. In de afgelopen 2 jaar zijn we ruim 11 miljoen ingekrimpt terwijl we dat weerstandsvermogen (nu nog 36 miljoen.) juist zorgvuldig in 2014-2018 voorzichtig hadden opgebouwd. Uitgeven gaat immers sneller dan sparen. Overigens is het een grote vergissing om te denken dat een gemeente dit bedrag ook daadwerkelijk op een bankrekening zo 123 beschikbaar heeft. Overheidsfinancien zitten daarvoor wat ingewikkelder in elkaar helaas.
  • De ondersteuning voor het steunpunt sport blijft bestaan. Dit betekent dat sportverenigingen die met te weinig mensen of geld kampen zich hier kunnen aansluiten om begeleid te worden. Samen sta je immers sterker!
  • Op het gebied van de jeugdzorg zijn er pijnlijke keuzes gemaakt. We komen in Lelystad net zoals bijna alle gemeenten in Nederland totaal niet uit met het door het rijk beschikbaar gestelde budget. Dat vraagt om uitleg: Het rijk heeft de taak verschoven van rijks naar lokaal niveau omdat gemeenten het beter zouden kunnen. Die aanname klopt ook wel, maar de financiële middelen zijn grofweg wel met 25% minder voorzien. Dat maakt dat Lelystad uit eigen zak grofweg 10 miljoen per jaar bij moet spijkeren. Geld wat we niet hebben. Dat moet onder controle komen en na eerst een taskforce jeugdhulp is besloten dat de bezuiniging doorgevoerd moet worden. Dat gaat ten koste van het JGT (JeugdGezinsTeam) In plaats hiervan wordt een Jeugd BV opgericht. De ChristenUnie heeft gevraagd in mei/juni jl. om een overgangsplan hiervoor wat duidelijk zou worden voor de begrotingsbehandeling. Dit werd niet geleverd. Omdat we verbinding willen proberen te leggen ipv veroordelend te willen zijn heeft onze fractie gesprekken gevoerd over de uitwerking van het plan. De lijn is nu duidelijk en in december as wordt dit vervolgd.

Resume, moeilijke keuzes die gemaakt moesten worden, Ik licht er slechts 4 uit. maar wij willen het schip wel graag veilig de kant laten bereiken zonder dat we onderweg nog meer schade oplopen. Daarom hebben we uiteindelijk met de hakken over de sloot gestemd VOOR de begroting.

Er moet dringend geld bij vanuit het rijk om verantwoord te kunnen optreden. De oproep van de ChristenUnie fractie om ons aan te sluiten bij de motie Zoetermeer cs en de motie NOP omtrent harde eisen richting rijk voor extra geld door VNG uit te onderhandelen en om compensatie voor kosten en derving inkomsten omgevingswet (vergunningen etc) zijn door de raad breed gesteund.

Laten wij vanuit naastenliefde blijven kijken naar het bestuur van de stad. Bidden om inzicht voor hen waar dat nodig is. Scheiding van kerk en staat is echt wat anders dan het huidige college voorstaat nu. Laten we verstandig blijven, niet reageren op alle speldenprikken en soms ook gewoon de kleinste willen zijn om te ploegen op de akkers van Gods koninkrijk. Onze mooie stad verdient dat!

Jarno Volmer

Raadslid ChristenUnie