Kadernota en geboortekaartjes

Henk Schraa kleine fotodonderdag 26 mei 2016 13:02

Afgelopen dinsdag stond de behandeling van de kadernota op de agenda in de raadsvergadering. De kadernota is een nota waarbij de lokale politiek alvast nadenkt over welke beslissingen er in de begroting voor 2017 genomen moeten worden. Het gaat bij de behandeling in de raad om visie. De visie van de ChristenUnie hebben wij opgehangen aan de geboortes van Femke Haalderink, Willem de Jong en Azru Aperes. In de gemeenteraad hebben wij zelfs geboortekaartjes uitgedeeld. Dit leidde tot positieve reacties.

Hier is de volledige bijdrage te bekijken en te beluisteren. Hieronder vindt u de tekst.

Voorzitter,

Deze week mochten we in Lelystad drie nieuwe kinderen verwelkomen. Femke Haalderink, dochter van Tineke en Henderik Haalderink. Willem de Jong, kind van Janneke en Kees de Jong. En Azru Aperes, kind van Yeliz en Bedri Aperes.

Drie kinderen die in onze stad de komende jaren veel te wachten staat. School, sport, vriendschap, huwelijk en hopelijk in de verre toekomst een mooie baan. Met de beslissingen die wij als gemeenteraad de komende tijd gaan maken, staan we mede aan de basis van de kansen die zij in Lelystad krijgen.

Vanavond wil de ChristenUnie drie onderwerpen bespreken die waarschijnlijk een fundamentele rol gaan spelen in de levens van Femke, Willem en Azru en in de levens van de mensen die op dit moment in Lelystad wonen. Allereerst: goed onderwijs. De ChristenUnie gelooft dat educatie enerzijds aan de basis staat voor bekwame professionals en anderzijds voor tolerante en respectvolle burgers. Op dit moment kent Lelystad in het voortgezet onderwijs drie kleine scholen, in plaats van één grote. Hierdoor moeten eerstegraads docenten in de bovenbouw aan klassen van vier of vijf leerlingen lesgeven en krijgen leerlingen geen of minder goed onderwijs als docenten ziek zijn. De gemeente staat nu voor de keuze, of de schoolgebouwen opknappen, of vernieuwen.

De ChristenUnie gaat de problemen in het onderwijs niet uit de weg; wij zien het liefst dat Femke, Willem en Azru over 15 jaar alle drie onderwijs krijgen in één gebouw. Daarin moet genoeg ruimte en frisse lucht zijn om te leren. Daar leven VMBO en VWO-leerlingen niet in gescheiden werelden. Daar moeten altijd gekwalificeerde docenten voor de klas staan en daar is een beroepencampus waar leerlingen jong in aanraking komen met de arbeidsmarkt.

Ondanks goede scholing is het onwaarschijnlijk dat de levens van Femke, Willem en Azru zonder tegenslagen zal zijn. 38 procent van de huwelijken loopt stuk. Waarschijnlijk gaan dus of Femkes, of Willems, of Azru’s ouders uit elkaar. In 2016 helpt het !Jes Brugproject stellen die in een scheiding liggen bij praktische zaken zoals de verdeling van de spullen en de ouder-kind-regelingen. Deelnemers aan het !Jes Brugproject zijn enthousiast, maar ondanks deze meerwaarde, lijkt het project in 2017 te stoppen.

De ChristenUnie vindt dit een gemiste kans. Als gevolg van schoolverlating, arbeidsverzuim, huisvesting, juridische processen en extra sociale uitkeringen, kosten scheidingen jaarlijks 220 euro per Nederlander. Door een lichte vorm van bemiddeling en hulp van het !Jes Brugproject, kunnen veel sociale problemen voorkomen worden, en veel kosten gedrukt. Het project lijkt op een gemakkelijke manier het welzijn van scheidende gezinnen te verbeteren, en indirect te voorkomen dat de samenleving onnodig op extra kosten wordt gejaagd. Daarom komen wij met een voorstel om dit project in 2017 voort te zetten.

Op de derde plaats wil de ChristenUnie vanavond nadenken over de economische toekomst van Femke, Willem, en Azru. Na goede scholing en opgroeien in een warm gezin, komt het moment dat de ze een baan gaan zoeken. Aangezien één derde van de Nederlanders in de transportsector werkt, en deze sector blijft groeien door het internet en globalisering, is opnieuw de kans groot dat een van deze kinderen kan profiteren van de nieuwe haven of de uitbreiding van het vliegveld.

Het kan ook zijn dat ze over 20 jaar een baan in de toeristensector krijgen. Te meer omdat Van der Valk heeft aangekondigd een hotel te openen in Lelystad en we nu al in onze haven internationale riviercruises mogen verwelkomen. Het college gaat daarnaast extra toeristen trekken door de verbetering van fietsknooppunten, het organiseren van themajaren en door de Oostvaardersplassen om te dopen tot nationaal park.

We kunnen uiteraard niet weten wat Femke, Willem en Azru precies te wachten staat. Met de nieuwe kadernota in de ene hand en deze drie geboortekaartjes in de andere, wil de ChristenUnie aanzetten tot visionaire politiek, met bijzondere aandacht voor de verbetering van het onderwijs, de voortzetting van hulp aan ouders die scheiden, en het creëren van banen.

Met onze inzet kunnen we Femke, Willem en Azru, en alle mensen die vandaag in Lelystad wonen of komen wonen, geen succesvol leven garanderen. Maar door de beslissingen die we vandaag nemen, creëren we wel in de nabije en in de verre toekomst de condities die zorgen voor stabiliteit en kansen. De condities die ieder mens verdient, de condities die ieder mens zou moeten aanpakken als ze die krijgt, en de condities die als basis dienen voor een gezonde samenleving.

Lelystad als geboorteplaats van Femke, Willem en Azru, had niet kunnen bestaan zonder visionaire politici die geloofden in kansen. Politici die een compleet nieuwe provincie uit het water deden verrijzen. Deze politici lieten op de plaats waar de Afsluitdijk gedicht werd in 1932 de woorden achter die ons vandaag nog steeds mogen inspireren. ‘Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst.’

Reacties op 'Kadernota en geboortekaartjes'