Geen botte bijl maar een zachte landing

maandag 01 december 2014 13:52

Op dinsdag 18 november 2014 is het begrotingsvoorstel voor 2015 van het college van wethouders door de gemeenteraad goedgekeurd. Fractievoorzitter Klaas Slump zegt: “We kiezen liever voor een zachte landing in plaats van de botte bijl”.

Op dinsdag 18 november 2014 is het begrotingsvoorstel voor 2015 van het college van wethouders door de gemeenteraad goedgekeurd. Dat ging niet zonder slag of stoot, want er moest bezuinigd worden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de tegenvallende grondverkoop en verhoogde kosten voor uitkeringen.

De ChristenUnie heeft ingestemd met het begrotingsvoorstel. Het voorstel is mede op initiatief van de ChristenUnie op verschillende punten aangepast. Fractievoorzitter Klaas Slump zegt: “We kiezen liever voor een zachte landing in plaats van de botte bijl”. Een aantal bezuinigingen zijn daardoor minder rigoureus ingeboekt of verspreid over verschillende gemeentelijke activiteiten. De bezuinigingen komen zo minder hard en abrupt aan.

In de folder voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft de ChristenUnie een aantal speerpunten geformuleerd. Een aantal speerpunten is voor de begroting relevant. Zo steekt de ChristenUnie in op kwaliteit van welzijn, stimulering werkgelegenheid, duurzaamheid, kwalitatief goed onderwijs en het stadshart.

De zachte landing die is voorgesteld door de ChristenUnie betekent niet dat de bezuinigingen pijnloos verlopen. De ChristenUnie realiseert zich dat een aantal bezuinigingen hard kunnen aankomen. Snijden doet altijd pijn. Zo wordt er bijvoorbeeld 1,5 miljoen euro bezuinigd op welzijn, kunst en cultuur. Daartegenover hebben de coalitiefracties, waaronder dus ook de ChristenUnie, met OPA+ een fonds ingesteld van 8 ton, om de basiskwaliteit op deze terreinen te kunnen waarborgen. Geen botte bijl dus, maar een zachte landing.

Los daarvan wordt met het oog op werkgelegenheid geld gereserveerd voor de luchthaven en het stadshart. Aan duurzaamheid wordt de komende vier jaar ruim 7 ton besteed. Daarnaast is er eenmalig extra geld voor de ondersteuning van zwakke en zeer zwakke scholen. De gemeente blijft dus naast bezuinigen ook investeren in de toekomst van Lelystad. Met name dus op terreinen waar de ChristenUnie in haar verkiezingsprogramma op inzette.

Reacties op 'Geen botte bijl maar een zachte landing'