Op voorstel van fractie meer geld voor Zuiderzeewijk

091121SlumpKlaas10_2.5x3.5dinsdag 08 oktober 2013 14:17

De ChristenUniefractie heeft voorgesteld In de Zuiderzeewijk meer geld uit te geven voor de inrichting van speel- en sportvoorzieningen. Die komen de hele buurt ten goede en zijn zo meer toekomstbestendig. Maar kan dat zomaar in crisistijd?
Het amendement is aangenomen. Klaas Slump vertelt.

Door Klaas Slump, raadslid voor de ChristenUnie

Middenin de Atolwijk staat een MultiFunctionele Accommodatie, het Atolplaza. Voor bezoekers van ons Politiek Café een bekende locatie. In de Zuiderzeewijk komt ook zo’n MFA, maar dan in een andere vorm. Het komt er in 2 gebouwen, aan de noordkant van het Rode Klif. Eén gebouw is het zgn. Kindcentrum, waarin scholen en buitenschoolse opvang gevestigd worden. Dit komt aan de kant van de Zuiderzeelaan. Het andere gebouw wordt het Wijkcentrum. Daar vinden welzijns- en sportactiviteiten plaats. Dat komt aan de kant van de Waddenlaan. Beide gebouwen worden verbonden door een veilige verbindingszone.

Om het buitenterrein goed in te richten heeft de gemeenteraad in 2009 een bedrag van € 1,2 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervoor moeten er rond het Kindcentrum zgn. bredeschool-/buurtpleinen en rond het Wijkcentrum een sport- en speelvoorziening komen.

Het college heeft een voorstel aan de raad voorgelegd waarin aan de minimaal te stellen eisen tegemoet gekomen wordt. Deze uitvoering kost € 1,02 miljoen. Een besparing van €180.000 dus.

Er lag ook een andere mogelijkheid op tafel, waarbij de volledige € 1,2 miloen benut wordt. Daarvoor wordt meer speelruimte geboden rond het Kindcentrum en, voor ons belangrijk, komen er 2 gescheiden sportvelden.

De ChristeUniefractie heeft, gesteund door 5 andere fracties een amendement (= wijzigingsvoorstel) ingediend om alsnog voor de duurdere variant, het zgn. plusscenario, te kiezen. Niet omdat we zo graag royaal met geld omspringen en niet willen bezuinigen. Maar we willen duurzaam en sociaal beleid zoveel mogelijk ontzien. De Zuiderzeewijk is in onze ogen niet de eerste wijk die in aanmerking komt om een bezuiniging te incasseren.  De uitgave is voor lange tijd en komt de hele buurt ten goede. Nu meteen een tweede sportveld aanleggen (een basketbalveld naast een voetbalveld) is goedkoper dan dat later alsnog te doen. Het college geeft zelf aan dat bij het toepassen van een gecombineerd sportveld het recht van de sterkste zal gelden, met alle gevolgen van dien. De maatschappelijk kosten daarvan konden wel eens hoger uitvallen dan die 1,8 ton die nu extra uitgegeven wordt. Dit was voor een aantal fractie de reden om ons amendement te steunen.

Het amendement is aangenomen met de stemmen van CDA, VVD, D66 en Simon Polman tegen. Ook de wethouder liet weten blij te zijn met het resultaat. En dat geldt zeker voor de toekomstige gebruikers. Zij waren wel akkoord met de goedkope variant, maar lieten duidelijk blijken groot voorstander te zijn van het plusscenario.

Klaas Slump

Reacties op 'Op voorstel van fractie meer geld voor Zuiderzeewijk'