ChristenUnie: Tarieven spoor op de schop
Het huidige tariefsysteem van NS werkt niet met kilometers, maar met zogenaamde tariefeenheden die ongeveer gelijk staan aan een kilometer. Hierbij zorgt NS ervoor dat de prijs voor een rit van A naar B altijd hetzelfde is ongeacht de route. De prijs voor de treinrit via de kortste route wordt hiervoor echter kunstmatig verhoogd. Dit is zeer nadelig voor reizigers die moeten reizen tussen stations die op deze kortste route liggen.
Dik-Faber: “Een mooi voorbeeld is de Hanzelijn die deze week is opengegaan. Tussen Amsterdam en Zwolle betaal je evenveel of je nu via Lelystad of via Amersfoort reist. Dat is mooi. Maar iemand die met een trajectkaart van Lelystad naar Zwolle moet, betaalt 740 euro per jaar meer (ongeveer 35%) dan iemand die reist tussen Lelystad en Weesp terwijl het om vrijwel dezelfde afstand gaat. Dit komt omdat NS voor Lelystad-Zwolle veel meer tariefeenheden rekent. Hiermee worden veel gezinnen met kinderen die naar een MBO in Zwolle moeten onnodig op hoge kosten gejaagd.”
Echte kilometers
De ChristenUnie stelt daarom voor om te gaan rekenen met echte kilometers net als in het overige openbaar vervoer. Dik-Faber: “Als er meerdere routes zijn dan moet het tarief van de kortste route gelden.”
Archief > 2012 > december
- 19-12-2012 19-12-2012 21:41 - Politiek café Eigen kracht
- 19-12-2012 19-12-2012 21:25 - Nieuwe bestemming voor Grontmijgebouw
- 19-12-2012 19-12-2012 21:16 - Parkeren in het stadshart
- 19-12-2012 19-12-2012 20:33 - Bertina de Vries, fractieassistent, presenteert zich
- 18-12-2012 18-12-2012 14:14 - Gemeenteraadsverkiezingen 2014
- 18-12-2012 18-12-2012 12:23 - ChristenUnie: Tarieven spoor op de schop
Reacties op 'ChristenUnie: Tarieven spoor op de schop'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.