Oud papier opbrengsten verdwijnt in de zakken van het college

papiermaandag 19 maart 2012 12:45

Dinsdag 13 maart is het afvalbeleidsplan in de raad behandeld en volgens het college zit er een weeffout in het huidige afvalbeleid. Er vindt volgens het college een oneigenlijke subsidie plaatst vanuit het afvalbeleid naar de diverse verenigingen die oud papier ophalen en dat is onwenselijk vindt het college.
Het college stelt dan ook voor de subsidiestroom, ofwel de oudpapieropbrengsten voor de verenigingen, in dit dossier af te bouwen met 50.000 euro per jaar tot maximaal 200.000 euro en wil op zoek gaan naar alternatieven voor de verenigingen. Dus in plaats van papier ophalen worden de verenigingen bijvoorbeeld gevraagd parkeerwachter te zijn om zo wat bij te verdienen voor hun verenigingskas. Volgens onze inbreng is het geen weeffout maar een denkfout.
Met welk recht kan de lokale overheid het oud papier van de burgers opeisen. Oud papier is al lang geen afval meer het is een grondstof die geld waard is.
Oud papier wordt al meer dan 25 jaar in Lelystad door diverse verenigen ingezameld om hun verenigingskas op orde te krijgen en te houden. Eerst werd oud papier opgehaald op aanhangers door de wijk rijdend zo hoog mogelijk opgestapeld. En terecht in overleg met de gemeente werd uiteindelijk gekozen voor de
blauwe papiercontainer. Een win-win situatie er wordt nu meer papier opgehaald en de vervuiling in de wijken is sterk terug gebracht en zowel de gemeente als haar partner HVC en anderzijds de verenigingen verdienen er aan. Tot zover prima.
Maar wat schetst onze verbazinging als gevolg van bezuinigingskoorts moeten de verenigingen er nu ook aan geloven en wat eerst hun handel was moet nu worden afgestaan aan de lokale overheid, met welk recht ?
Het collega gaat zelfs zover dat de verenigingen in een onderzoek naar een andere wijze van oudpapier inzameling afgelopen februari worden gevraagd hun begroting op tafel te leggen.. Nogmaals met welk recht denkt het college zo te kunnen handelen?
De politiek heeft een primaire opdracht om de samenleving naar haar democratisch inzicht in te richten……. en in onze optiek is dat een overheid die faciliterend opereert naar het maatschappelijk middenveld, daar vallen ook de verenigingen onder, maar wat het college nu voorstelt met het oud papier is precies het omgekeerde: zij faciliteert zichzelf ten koste van het maatschappelijk middenveld. En dat is wat onze fractie betreft een zorgelijke ontwikkeling en daar zit voor ons ook de politieke crux.
In de raad hebben wij aangegeven geen enkele behoefte hebben aan een onderzoek dat volgens ons nergens toe leidt en alleen maar onrust geeft bij verenigingen en uiteindelijk ook nog extra ambtelijk capaciteit kost en hebben daarvoor een amendement ingediend het niet haalde.

Het college kreeg wel de opdracht van de hele raad mee wel met een goed verhaal te komen als het gaat om de alternatieven voor het ophalen van het oud papier. We wachten af.

Chris van Veluwen
Raadslid ChristenUnie Lelystad

Reacties op 'Oud papier opbrengsten verdwijnt in de zakken van het college'