Asielzoekershuisvesting

albertkok-verkleind091121-3.5x5maandag 06 juni 2011 12:21

In de loop van dit jaar moet de gemeenteraad een besluit nemen over het al dan niet vestigen van een asielzoekershuisvesting in Lelystad. We spreken bewust over een asielzoekershuisvesting en niet over een asielzoekerscentrum, omdat de vreemdelingen in gewone huizen worden gehuisvest, geen slagbomen dus en uiteindelijk gewoon onderdeel van de wijk.
Het model wat Lelystad voor ogen staat is tien jaar geleden al gerealiseerd in Winterswijk. Reden voor het COA om de gemeenteraad uit te nodigen voor een bezoek aan Winterswijk.

Het bezoek vond afgelopen vrijdag 27 mei 2011 plaats. Zeven van de tien gemeenteraadsfracties (waaronder de ChristenUnie) waren vertegenwoordigd. Helaas schitterde de Inwonerspartij (de derde partij in de gemeenteraad) door afwezigheid. Jammer dat deze partij niet met eigen ogen heeft kunnen aanschouwen hoe een azc er ook kan uitzien.

Het was een goed bezoek. Goed was te zien dat de huizen met de vreemdelingen gewoon deel uitmaken van een nieuwbouwwijk. Je loopt zo van de ene straat met COA-huizen naar een andere straat aan de overkant met “normale”huizen, al dan niet in eigendom van de bewoner. Het was er erg rustig en ons werd verteld dat de contacten met de omwonenden goed zijn en dat de prijzen en verhuurbaarheid van de huizen in de directe omgeving van de COA woningen niet verschilt van de huizen in andere wijken in Winterswijk. Eigenlijk constateerden we dat er sprake was van geen enkel verschil met andere wijken met sociale woningbouw in Winterswijk..

Het is de bedoeling dat in Lelystad plaats wordt gemaakt voor 600 vreemdelingen en dat het azc gevestigd wordt in Warande, schuin achter Palazzo en Rentray. De woningwijk groeit er als het ware naar toe. Na een periode van 15 jaar is de overeenkomst met het COA afgelopen en zullen de huizen omgebouwd worden naar gewone woningen.

Het wordt spannend in de raad; in ieder geval VVD, Inwonerspartij en Lelystads Belang hebben tot dusver aangegeven zeer kritisch te staan ten opzichte van huisvesting van vreemdelingen in Lelystad.

Het werkbezoek toonde aan dat de duurzame formule die de gemeente voor ogen heeft voor het vestigen van een azc borg staat voor de verwachting dat er geen negatieve gevolgen zullen zijn voor de inwoners van onze stad. Dit gevoegd bij de Bijbelse opdracht om gastvrij te zijn voor vreemdelingen doet de ChristenUnie van mening zijn dat de asielzoekershuisvesting van harte welkom is in Lelystad.

Albert Kok

Reacties op 'Asielzoekershuisvesting'