WINKELS WEL OF NIET OP ZONDAG DICHT: EEN GESPREK WAARD

Albert Kok 3avrijdag 29 april 2011 17:04

door Albert Kok, fractievoorzitter ChristenUnie Lelystad

Het college heeft voorgesteld om het mogelijk te maken dat alle winkels in Lelystad alle zondagen geopend zijn. Oorspronkelijk was het idee om dit voorstel als een soort hamerstuk door de gemeenteraad te loodsen. Op initiatief van de ChristenUnie en met steun van CDA en SP is er alsnog een zg. beeldvormende bijeenkomst tijdens de raadsbijeenkomst van afgelopen dinsdag georganiseerd. Dit was vooral noodzakelijk, omdat in het stuk met geen woord over de mening van de lokale winkeliers werd gerept. Wat mij betreft heeft de bijeenkomst zeker aan haar doel beantwoord. De winstpunten van deze bijeenkomst zijn:

1. Het college zegde toe in gesprek te gaan met de ondernemers en dat het standpunt van winkeliers een rol gaat spelen bij de definitieve standpuntbepaling.

2. De voorzitter van de winkeliersvereniging deelde mede dat een grote meerderheid van de winkeliers er niet aan toe is om alle zondagen open te gaan. De winkeliers zijn tegen het voorstel om toe te staan dat alle winkels alle zondagen geopend zijn en indien dit onverhoopt toch wordt besloten zullen veel winkels hun deuren op zondag dicht houden.

3. In ieder geval één gebied in het Stadshart (de Kroonpassage) worden winkeliers wellicht door de eigenaar gedwongen om op die zondagen geopend zijn die de verordening in Lelystad toestaat. Dus geen vrijheid voor deze winkeliers. Ook dit gegeven zal nader worden onderzocht en worden meegenomen bij de definitieve besluitvorming.

4. Gerben Boomsma van Bataviastad gaf aan dat het volstrekt noodzakelijk is dat bij een eventuele zondagsopenstelling alle winkels open zijn. Dat is de kracht. Mijn conclusie op basis van de stelling van Boomsma is dat je dus op dit moment en in de huidige situatie niet moet overgaan om aan alle winkels de mogelijkheid te bieden op zondag open te gaan. Hoogstens een minderheid zal zijn of haar deuren op zondag openen. Dat bevordert onduidelijkheid voor de consument en is geen reclame voor het Stadshart als geheel.

Tenslotte: ChristenUnie, CDA en SP waren van plan een enquê onder de winkeliers te houden. In de bijeenkomst bleek dat ook het college dit van plan is. Besloten is om beide enquêtes samen te voegen.

Reacties op 'WINKELS WEL OF NIET OP ZONDAG DICHT: EEN GESPREK WAARD'