Kustvisie: weer geen visie

woensdag 13 januari 2010 21:32

Niemand kan in ernst beweren dat de raad van Lelystad aan een krachtige eindspurt bezig is. In de raadsvergadering van 2 weken geleden werd tegen Staatsbosbeheer gezegd dat Lelystad de eerstkomende jaren niet wil zeggen of er al of niet wordt ingestemd met hun voornemen een gedeelte van het Hollandse Hout open te stellen voor grote grazers. Zet het plan maar in de ijskast, van ons hoor je geen ja of nee. Gisteravond was het weer raak. Als rijk of provincie aan Lelystad vragen wat de visie is op de ontwikkeling van de kust langs het Marker- en IJsselmeer dan zegt de gemeenteraad: komt u over 5 jaar maar terug. Tot die tijd zeggen we niets. Is dat nou een stad besturen? Is dat vooruitkijken en ontwikkelingen beïnvloeden?

Geen ja en geen nee

Tegen beide plannen bestonden bij groepen inwoners van onze stad bezwaren. In het eerste geval is men er niet gerust op dat de veiligheid van de wandelaars voldoende gewaarborgd is en het bos intact blijft. Bewoners van Parkhaven willen niet dat er in de baai Van Eesteren woningen worden gebouwd. De raad is daar uiteraard gevoelig voor. Zeker in verkiezingstijd. Maar geef de inwoners die zich roeren dan hun zin! Stel dan de raad voor: uitgangspunt moet zijn dat er geen grote grazers in het Hollandse Hout rondlopen of dat er geen waterwoningen in de baai worden gebouwd. Dat is duidelijk en dan weten de betrokkenen ook waar ze met de raad van Lelystad aan toe zijn. Maar dat gebeurt niet. Ze krijgen geen ja en geen nee te horen, maar: we geven over een paar jaar wel antwoord op de vraag die nu wordt gesteld. Ondertussen blijven de vragenstellers met het mes in de buik zitten.

Onbegrijpelijke tevredenheid

De bewoners van Parkhaven zijn blij nu de raad gisteravond de visie voor 5 jaar in de ijskast heeft gezet. Ze zijn opgelucht dat er de komende 5 jaar dus niet gebouwd wordt, tekent de Flevopost op uit hun mond. Dat vind ik onbegrijpelijk. Ook zij weten dat al of niet bouwen in de baai de eerstkomende 5 of 10 jaar helemaal niet aan de orde is. De visie heeft betrekking op de periode 2015-2030. Het college wilde – samen met de bewoners van Parkhaven – aan de slag om de beide opties (wel of niet bouwen in de baai) verder uit te werken. Dan komt er duidelijkheid. Maar dat mag niet volgens het raadsbesluit. De komende 5 jaar gebeurt er niets. Al die tijd blijft de onzekerheid of er al of niet gebouwd zal worden recht overeind. Waarom zou je daar tevreden over zijn?

Wat vindt de ChristenUnie?

De PvdA en wij waren de enige fracties die hun best hebben gedaan te bereiken dat de raad wel laat zien wat ze wil. Een mooie kuststrook met veel nieuwe natuur waarbij de ‘groenblauwe omgeving’ het uitgangspunt is. Het vaststellen van ‘richtpunten voor de lange termijnontwikkeling ‘, zoals het college de visie noemt, kan nooit te vroeg zijn. Rijk en provincie willen wat met het IJssel- en Markermeer. Wellicht willen projectontwikkelaars ook mooie plannen realiseren in dat gebied. Dan zullen ze ons de vraag stellen: wat vindt de gemeente? Ik heb – namens de fractie- geprobeerd anderen er van te overtuigen dat we dan een antwoord moeten hebben en niet met de mond vol tanden staan. En dan weten we best dat de visie nooit zo zal worden uitgevoerd als hij nu op tafel ligt. Dat hoort nu eenmaal bij lange termijnontwikkelingen. Maar we geven wel partij als de vragen komen, zodat we ook een duidelijk ‘nee’ kunnen afgeven als er ongewenste ontwikkelingen dreigen. Dat is besturen. En dat twee van de collegepartijen het voortouw namen in het wegschuiven, maakt de nasmaak van de vergadering van gisteren extra bitter. Lelystad verdient beter!

Boele Siepel, raadslid

Reacties op 'Kustvisie: weer geen visie'