vergadering 25 mei 2005

maandag 06 juni 2005 21:48

Fractie overleg dinsdag 25 mei 2005

Aanwezig waren: Elly van Wageningen, Hans Duinkerken, Jan Woertel, Albert Kok en Chris van Veluwen.

Inleiding

Hans opent de vergadering met het lezen van 1 Samuel 8 vers 10 t/m 22 dat gaat over het volk Israël dat tegen de wil van God in een koning wil en na het gebed ging Hans inhoudelijk in op de Algemene Wet Bestuursrecht van 1998. De overheid zo werd voor 1998 verondersteld zag haar burgers als lastige onderdanen die steeds obstakels opwierpen om het besluitprocedures te vertragen. De overheid nam het voor zichzelf ook niet zo nauw met de regelgeving en door  AWB van 1998 is daar wel degelijk, zo blijkt uit literatuur onderzoek, verbetering in gekomen. De overheid moet nu ook naar zichzelf toe   zorgvuldiger handelen.
Na wat discussie is de algemene mening van de fractie dat je niet uit moet gaan van de veronderstelling dat de burger een obstakel is. Je moet de burger zien als een serieuze en  deskundige gesprekspartner dan heb je al een groot aantal (emotionele) obstakels geslecht. Het blijft wel een feit dat je als kleine burger soms tegen dat hele logge en grote ambtelijk apparaat moet vechten.

Verordening maatregelen sociale dienst.
In het kader van het nieuwe Work First principe stelt het college voor om de sanctie verordening voor mensen die de regels voor bijvoorbeeld de reïntegratie  aan hun laars lappen te verzwaren onder het motto kort maar heftig. In sommige gevallen werd je als je niet meewerkte voor 50 % op je uitkering gekort  In het voorliggend voorstel wordt dat 100% maar dan wel korter van duur.
In algemene zin worden de sanctie maatregelen echter  verzwaard

De fractie is over dit onderwerp verdeeld. Enerzijds wordt er in het voorstel  gesteld dat je als je in de bijstand zit geen euro kan missen en dat als de mensen de fout ingaan dit gebeurd uit zelfbehoud. Anderzijds is daar de stelling dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken en wie niet wil moet maar voelen.

Uiteindelijk zal het fractie standpunt in de raad het laatste zijn hoewel het laatste woord hierover nog niet gezegd is.

APV verbranding afvalstoffen

Uit milieuoogpunt moeten er een  plaatselijke verordening worden afgesproken om te voorkomen dat er maar van alles wordt opgestookt. De voorliggende verordening is dezelfde als die van Dronten (een beetje de Europese gedachte) als wij allemaal hetzelfde doen hebben wij ook geen last van elkaar.
Wat opvalt is dat er ook geen paasvuren meer gestookt mogen worden hoewel dit nagenoeg niet meer gebeurde in onze provincie is het wel jammer dat dit soort (heidense) folklore ook omwille het milieu verdwijnt.

Geluidswalwoningen woningen

De Inwonerspartij Lelystad  heeft een initiatiefvoorstel ingebracht om in het WOP 1 zeg maar het gebied om de Westerdreef midden zogenaamde geluidswalwoningen te realiseren. De woningen hebben een dubbelfunctie ze zijn goedkoop dus kunnen worden benut als starterswoning en ze kunnen dienst doen als geluidswal.
Op zich vindt onze fractie het  een uitstekende idee echter uit de achterliggende stukken blijkt dat een en ander financieel niet haalbaar is. Verder heeft de gemeenteraad afgesproken een zogenaamde openplanprocedure in te gaan dat wil zeggen in overleg met de bevolking te komen tot een invulling van het gebied dus daarin past eigenlijk dit  initiatiefvoorstel niet.

Ons fractiestandpunt is dan ook een mooi plan maar financieel niet haalbaar en past niet in de procedure afspraken.

Tot slot hebben wij nog even doorgepraat over:

Gratis openbaar vervoer

Er bestaat geen gratis openbaar vervoer Wellicht dat voor  30.000 euro  meer de senioren tijdens de daluren wel in Lelystad gratis kunnen reizen. Onze fractie staat hier wel positief tegenover. Een discussie punt is nog of dit ook moet gelden voor onze rijke ouderen maar die gaan toch niet met het openbaarvervoer zo is de redenatie.

Rekenkamer

Op initiatief van de burgermeester is bij Koninklijk Besluit (KB)  het raadsvoorstel van de gemeente Lelystad vernietigd dat wil zeggen dat de rekenkamer strikt onafhankelijk dient te zijn en dat de raad niet maar de rekenkamer zelf het onderzoekprogramma vaststelt.
Het is even afwachten hoe met dit KB wordt omgegaan hoe je het echter wendt of keert als de raad in deze raadsperiode nog een rekenkamer wil hebben zal zij snel moeten handelen en niet in beroep moet gaan. Dit wordt politiek zondermeer nog interessant.
De ChristenUnie is altijd van mening geweest dat de rekenkamer strikt onafhankelijk moet zijn en ondersteunt hierin het KB.

Namens de fractie Chris van Veluwen

Volgende vergadering 7 juni