Wijziging regelement kiesvereniging

vrijdag 31 december 2004 10:37

Het bestuur van de ChristenUnie Lelystad stelt de leden voor het regelement te wijzigen. Daardoor wordt het eenvoudiger niet-politieke verenigingszaken af te handelen.

VOORSTEL WIJZIGING REGELEMENT KIESVERENIGING LELYSTAD

In “Iedereen van de partij” hebben we het er over gehad hoe de politieke activiteiten van de kiesvereniging en de fractie aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor de leden. Doel daarvan is de politieke doelstellingen beter te kunnen bereiken en de leden daarbij te betrekken.
Eén van de zaken die in het verleden veel tijd hebben gevergd en waar maar weinig leden warm voor liepen waren statutaire zaken. Zaken die vooral spelen op nationaal ChristenUnieniveau (Uniecongressen e.d.). Dat er weinig belangstelling hiervoor is betekent niet persé dat de leden de dingen die daar gebeuren niet belangrijk vinden. Het kan ook betekenen dat zij hun prioriteiten zo leggen dat zij voor deze zaken  geen inspanningen plegen. We hebben als kiesvereniging ca 90 leden, waarvan op een goedgevulde ledenvergadering hooguit 15 leden aanwezig zijn. Bovendien speelt mee dat voor een normale voorbereiding van een Uniecongres tenminste drie bestuursvergaderingen en drie ledenvergaderingen nodig zijn: voor het indienen van voorstellen (of het overwegen dat te doen), voor het bepalen van het stemgedrag bij voorstellen van en het eventueel indienen van amendementen op voorstellen van andere kiesverenigingen en voor het vaststellen van het stemgedrag bij door andere kiesverenigingen ingediende amendementen.

Om de inspanning en de betrokkenheid vooral op de echt politieke activiteiten van de kiesvereniging te richten, doet het bestuur u hierbij een aantal voorstellen over hoe te handelen ten aanzien van niet-politieke verenigingszaken.

Dat voorstel luidt als volgt:
  • Wanneer er een Uniecongres aankomt, doet het bestuur daar aan de leden mededeling van
  • Het bestuur handelt alle voorkomende zaken af met verantwoording achteraf aan de ledenvergadering
  • 9 leden hebben het recht om een ledenvergadering bijeen te roepen om een voorstel of amendement in te dienen of een  stemgedrag vast te stellen, waarbij aangegeven wordt wat hun voorstel is (m.b.t. welke fase in de besluitvorming,
    zie boven).
  • 9 leden hebben het recht een ledenvergadering bijeen te roepen om het bestuur ter verantwoording te roepen.

Ter toelichting van het aantal van 9 leden dat een ledenvergadering kan bijeenroepen wil het bestuur het volgende vermelden. Dit aantal van 9 komt overeen met het aantal leden dat volgens de regelementen een ledenvergadering kan bijeenroepen. Het bestuur zal een ledenvergadering bijeenroepen als dat naar haar mening nodig is. Zoals uit bovenstaande blijkt, kunnen 9 leden dat ook.

Verder stelt het bestuur voor om:
  • bij jaarstukken (jaarverslag, rekening en begroting) dezelfde procedure toe te passen.
  • Aanvullende bepaling daarbij is, dat als binnen een maand na bekendmaking van de desbetreffende stukken, bijv. de begroting, er geen ledenvergadering door een groep van 9 leden bijeengeroepen is, die stukken rechtsgeldig zijn.
Het bestuur publiceert dit ordevoorstel in de e-nieuwsbrief en verspreidt het tevens onder de leden die niet online zijn.                    Let op: Formeel doet het bestuur dit voorstel in de eerstvolgende ledenvergadering en legt dit vast in een aanhangsel bij het huishoudelijk regelement.

Reacties op 'Wijziging regelement kiesvereniging'