Een nieuw stadshart

vrijdag 13 augustus 2004 20:57

Er wordt hard gewerkt om een gezelliger stadshart te realiseren. De Groene Carré rond de Gordiaan krijgt langzaam vorm. Wethouder Kok van Financiën(ChristenUnie) laat zich positief over de veranderingen ondanks het lage tempo waarin deze verbeteringen gerealiseerd worden.

Door Albert Kok
Wethouder Financiën gemeente Lelystad

Lelystad stadshartIn de Omnibusenquete 2003 (een representatief onderzoek onder de inwoners van Lelystad ouder dan 18 jaar) blijkt dat slechts 11% van de inwoners ons stadshart gezellig vindt. Een onaanvaardbaar laag percentage, niet alleen voor de inwoners die een wezenlijk element van een stad missen, maar ook voor de winkeliers die te weinig mensen in hun winkels krijgen, waardoor het weer ontbreekt aan geld om voldoende aan vernieuwing en modernisering te doen. Kortom: een vicieuze cirkel.
Het gemeentebestuur is dit natuurlijk niet ontgaan en enkele jaren geleden is het Masterplan Stadshart vastgesteld en nog weer later is een projectontwikkeleaar, William Properties uit Rotterdam, in de arm genomen om de plannen te verwezenlijken.
Het Masterplan bestaat uit diverse deelplannen, zoals het verbeteren van de looproutes (nu loop je bijvoorbeeld bij de Kroonpassage het centrum uit, straks maak je een leuk rondje), het bouwen van het zogenaamde Groene Carré, waardoor je als automobilist niet meer over de dreven langs het centrum suist, maar het centrum inrijdt net als in andere steden, het realiseren van ruime en lichte parkeergarages, het gezelliger maken van de pleinen door mooiere straattegels en leuke terrasjes en last but not least een schitterend nieuw theater.

Door de niet goede economische situatie op dit moment is het niet eenvoudig om de plannen te verwezenlijken, maar toch vind ik dat we echt op de goede weg zijn. Er wordt een nieuwe parkeergarage gebouwd, de bouw van het nieuwe theater begint volgend jaar en de nieuwe plannen voor een goede looproute (en alles wat daarbij komt kijken zoals nieuwe winkelvoorzieningen) worden direct na de zomer geconcretiseerd.
Wat ook al goed te zien is, is de vorming van het Groene Carré. Aan de westzijde is deze al grotendeels gereed, aan de Oostzijde moeten we nog beginnen. De inrichting riep bij de gemeenteraad veel vragen op. Essentieel voor het College was dat de nieuwe woonwijk de Parkwijk zonder barrière aan het stadshart moet worden verbonden ter verlevendiging van het stadshart. Consequentie is dat het deel van de Zuigerplasdreef langs het stadshart verdwijnt en er een smallere weg met een ombuiging langs de Archipel gaat lopen. De grootste zorg van de Raad was om de hulpdiensten, ondanks de versmalling, niet te belemmeren in hun werk. Samen met de Raad zijn we erin geslaagd een zodanige inrichting van de nieuwe route te ontwerpen, dat de veiligheid niet in het gedrang komt en de stedebouwkundige opzet van het nieuwe stadshart volledig in stand houdt, een absolute voorwaarde om dat gezellige centrum te realiseren. Ik ben er best een beetje trots op dat Boele Siepel, fractievoorzitter van de ChristenUnie in die discussie een vooraanstaande rol (in en achter de schermen) heeft gespeeld.
Leefbaar Lelystad (en ook de beide eenmansfracties SP en AOV/NWP) wilden de Zuigerplasdreef handhaven en namen op deze manier wel erg veel afstand van het Masterplan Stadshart dat in diverse beslissingstrajecten drie keer unaniem door de Raad is vastgesteld.
Boele Siepel merkte tijdens de raadsvergadering zeer terecht op dat er wel zeer zwaarwegende nieuwe feiten aanwezig moeten zijn wil je plotseling van koers willen wijzigen. Die nieuwe feiten zijn er niet!

Gelukkig kan het College nu verder doorgaan op de ingeslagen weg en dat we deze week ook nog van de provincie bericht kregen dat we een Europese subsidie van € 1,5 miljoen tegemoet kunnen zien helpt daar alleen maar bij.

Reacties op 'Een nieuw stadshart'