Behandeling begroting Lelystad 2004

zaterdag 13 december 2003 17:24

De behandeling in de raad van de begroting voor 2004 is bij uitstek het moment waarop de fracties ‘algemene beschouwingen’ geven. In een paar minuten geven de fractievoorzitters aan wat naar hun idee belangrijke zaken zijn voor het komend jaar. Daarnaast wordt er natuurlijk een oordeel gegeven over de begroting die voorgelegd is.
De ChristenUnie heeft in de algemene beschouwingen aandacht gevraagd voor een paar onderwerpen die niet direct gekoppeld zijn aan de begroting, maar wel van groot belang zijn voor een christelijke overheid.

De behandeling in de raad van de begroting voor volgend jaar is bij uitstek het moment waarop de fracties ‘algemene beschouwingen’ geven. In een paar minuten geven de fractievoorzitters aan wat naar hun idee belangrijke zaken zijn voor het komend jaar. Daarnaast wordt er natuurlijk een oordeel gegeven over de begroting die voorgelegd is.

Door Boele Siepel (fractievoorzitter)

Die begroting voor 2004 ziet er voor het eerst anders uit dan we gewend waren. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad zich meer dan in het verleden met de hoofdlijnen van het beleid bezighouden. Het college van burgemeester en wethouders voert het beleid uit.

Al het werk dat de gemeente doet is ondergebracht in 13 zogenaamde programma’s. Enkele voorbeelden: gezondheidszorg, verkeer en vervoer, doelgroepen (van ‘onze ‘wethouder) en stedelijk onderwijs. Voor elk van die programma’s wordt in de begroting aan gegeven wat bereikt moet worden, wat daarvoor moet gebeuren en wat het mag kosten. Dat zijn dan ook de drie vragen waar de raad beslissingen over moet nemen. Hoe de doelstellingen het beste gehaald kunnen worden is een verantwoordelijkheid van het college die daar twee keer per jaar aan de raad verantwoording aflegt.

Onze fractie kon zich goed vinden in de opzet die gekozen was en de toedeling van de hoeveelheid geld aan de verschillende programma’s. Bij elk van de programma’s is aangegeven welke prestaties verwacht mogen worden. Bijvoorbeeld: in het programma ‘stedelijk onderwijs’ is aangegeven dat het percentage voortijdig schoolverlaters in de komende jaren met 10% per jaar moet dalen. Daar kan de raad het college aan houden, want daarvoor zijn de middelen beschikbaar gesteld.

Onze fractie heeft in de algemene beschouwingen aandacht gevraagd voor een paar onderwerpen die niet direct gekoppeld zijn aan de begroting, maar wel van groot belang zijn voor een christelijke overheid. Ik laat de uitgesproken tekst hier letterlijk volgen:

"Dat burgers van onze stad zich in wijk en buurt op elkaar betrokken weten, is voor het college terecht een belangrijk aandachtspunt. Het wijkgericht werken is daar ook een goed instrument voor. Kan er meer gebeuren? Kerken en moskeeën zijn voor het gemeentebestuur natuurlijke bondgenoten in het leveren van inspanningen om de stad meer leefbaar te maken. Bondgenoten die wellicht een grotere bijdrage kunnen leveren dan tot nu toe gebeurt.

Vraag: deelt het college onze opvatting dat er door het gemeentebestuur meer een beroep op kerken en moskeeën gedaan kan worden om bij te dragen in de opbouw van onze stad? Bent u ook bereid daarvoor initiatieven te ontplooien?

Lelystad is een veelzijdige stad. Dat heeft zijn mooie, maar ook zijn schaduwkanten. Van dat laatste is de ook in onze stad aanwezige prostitutie een voorbeeld. Gelukkig zijn er ook veel vrouwen die dit oneerbare beroep willen verlaten, maar in de praktijk blijkt dat vreselijk lastig te zijn. Ze vinden moeilijk weer aansluiting bij het gewone leven en de arbeidsmarkt. Daarom is het een goed initiatief van de minister van SoZaWe om gemeenten via de mr A.de Graafstichting, te ondersteunen bij het maken van plannen om vrouwen te helpen bij deze moeilijke stap.

Is het college bereid te onderzoeken of in onze stad een dergelijk plan noodzakelijk is? Hoe staat het overigens met de naleving van het prostitutiebeleid dat de gemeente na de opheffing van het bordeelverbod heeft gemaakt?

Recent verschenen van onverdachte zijde berichten in de media dat het gebruik van soft drugs lang zo onschuldig niet is als door velen vaak is aangenomen. Chronische hersenbeschadigingen na langdurig gebruik worden regelmatig gerapporteerd. Uit een pas verschenen publicatie van de criminoloog (en voorstander van legalisering van soft drugs) Bovenkerk blijkt dat een groot deel van de in Nederland gekweekte hennep bestemd is voor de export. Bestrijding van het schadelijke gebruik begint dus bij het verminderen van de productie.

Is de voorzitter van de raad bereid er bij de korpsbeheerder en de korpsleiding op aan te dringen het opsporen van hennepplantages te intensiveren?

Naast eten en drinken is een goed onderdak van levensbelang. Voor mensen die zichzelf niet kunnen redden op de woningmarkt ligt er daarom een grote verantwoordelijkheid op het bord van de gemeente. Zoals bekend is het vooral voor starters vreselijk moeilijk passende woonruimte te vinden.

Hoe staat het met de initiatieven hierin verbetering te brengen? Er is haast bij."

Ik had niet verwacht dat het college positief zou reageren op al onze vragen. Dat gebeurde ook niet. Wel kregen we de toezegging dat nog eens goed gekeken zal worden naar de naleving van de regels voor het prostitutiebeleid en dat bekeken zal worden of er een programma moet worden opgezet voor hulpverlening aan prostituees die uit het ‘vak’ willen stappen. Het oprollen van hennepplantages heeft voor de politie geen prioriteit. Evenmin is het college bereid de band met de kerken aan te halen. Initiatieven zullen dus echt van de kerken zelf moeten komen.

De begroting 2004 van de gemeente sluit. Dat wil zeggen dat er niet meer geld wordt uitgegeven dan er binnenkomt. Hoeveel geld er binnenkomt, hangt ondermeer van de hoogte van de OZB af. Het college wilde deze met 4% verhogen (dat is minder dan enkele andere gemeenten in Flevoland doen) om het zo mogelijk te maken dat enkele belangrijke verbeteringen in de stad mogelijk worden. Dat is niet gelukt, ondanks de steun van onze fractie daarvoor. Wij tillen ook zwaar aan een verhoging van de OZB in een tijd waarin iedereen minder te besteden heeft, maar voor de ontwikkeling van de stad en met name de voorzieningen voor de zwakken, is dat geld nodig. De verhoging is door het aannemen van een voorstel van de PvdA en het CDA bepaald op 3,5 %, zodat een aantal verbeteringen waar de fractie voor had willen stemmen als er geld was geweest, niet door zijn gegaan. En dat is jammer.

Wij hebben onze algemene beschouwingen als volgt afgerond:

"2004 wordt een belangrijk jaar voor de gemeente en zijn bestuur. Met het structuurplan leggen we de ontwikkeling in grote lijnen voor de komende tientallen jaren vast. Met het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan zullen we als gemeente aangeven hoe de mobiliteit in goede banen wordt geleid, de uitvoering van het eerste wijkontwikkelingsplan is een omvangrijk proces van verbetering van de woonomgeving van een groot deel van de stad. Het nieuwe bestemmingsplan voor het buitengebied zal richting geven aan de ontwikkelingsmogelijkheden voor het grootste deel van ons grondgebied en – niet de onbelangrijkste- de nieuwe bijstandswet zal het leven van een flink aantal inwoners beïnvloeden.

Er liggen dus belangrijke taken op het bord van college en raad. Onze fractie bidt dat de Here God zoals wij die uit de bijbel kennen, het college, de ondersteunende ambtenaren en ons als raad de energie en de wijsheid geeft die nodig is om goede besluiten voor te bereiden en te nemen. Tot eer van Hem en tot een zegen voor onze stad.

« Terug

Reacties op 'Behandeling begroting Lelystad 2004'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.