ChristenUnie Lelystad steunt actie Winkelrust op zondag

woensdag 28 oktober 2009 11:19

De vakorganisaties RMU, CNV, Christennetwerk GMV en FNV voeren een actie tegen aantasting van de zondagsrust door openstelling van winkels.

Gemeenten maken in toenemende mate misbruik van de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet. Winkels kunnen daardoor het hele jaar op zondag open zijn. Ook in de gemeente Lelystad worden sluiproutes gebruikt om iedere zondag open te zijn. Supermarkten zijn op zondag zogenaamde avondwinkels (die elke zondag open mogen zijn), terwijl ze door de week helemaal geen avondwinkel zijn. Deze route wordt met name door supermarkten gevolgd, met kwalijke gevolgen voor werknemers en de kleine winkeliers.

De vier genoemde organisaties hebben gezamenlijk een petitie opgesteld en roepen nu winkelpersoneel, kleine winkeliers, maar ook de klant op een aanscherping van de winkeltijdenwet te ondersteunen. Met name belangen van werknemers en kleinere winkeliers blijven tot nu toe onderbelicht, maar ook zondagsrust, leefbaarheid, veiligheid en openbare orde zijn nu ondergesneeuwd. Zij willen dat dit verandert.

ChristenUnie Lelystad wil deze actie graag van harte steunen. Dat kan door de petitie te ondersteunen die te vinden is op www.winkelrust.nl.

Het mag duidelijk zijn dat deze organisaties alle hun eigen overwegingen hebben. Maar wij waarderen het dat zij op dit punt tot een gezamenlijke actie zijn gekomen.

De overwegingen van de diverse organisaties zijn te vinden op de websites van de organisaties zelf. De desbetreffende webadressen vindt u op www.winkelrust.nl, onderaan de pagina’s.

Daarom ons verzoek: ondersteun deze actie, onderteken de petitie.

Het bestuur van de ChristenUnie Lelystad

Reacties op 'ChristenUnie Lelystad steunt actie Winkelrust op zondag'