Reactie op verkiezingsprogramma Tweede Kamer

DSC_2890.jpgdinsdag 22 december 2020 13:42

Gisteren heeft de landelijke ChristenUnie het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer verkiezingen gepresenteerd. Daarin is vanuit de kernwaarden van de ChristenUnie oog voor mens en samenleving. Helaas staat in het programma ook dat Lelystad AirPort niet open moet omdat “een extra luchthaven voor vakantievluchten niet past bij de noodzaak om minder te vliegen.”

Dit argument is opmerkelijk, aangezien er ook gekozen had kunnen worden om vluchten uit het overbelaste Schiphol naar Lelystad over te hevelen. Dit zou prima samengaan met het terugdringen van luchtvaart in z’n totaliteit. De ChristenUnie Lelystad deelt daarom niet het standpunt van de landelijke partij. We zijn altijd voor opening geweest en zullen dat blijven. Zeker nu het vliegveld helemaal af is.

Als lokale afdeling zijn we tegelijkertijd blij om te merken dat Den Haag wel oog heeft voor de uitdagende economische en sociale situatie in onze stad. Dit merken we in gesprekken met Tweede Kamerleden, maar zien we ook terug in het verkiezingsprogramma. Ter compensatie van het wegvallen van het vliegveld is er in het verkiezingsprogramma opgenomen:

“Er komt een gericht programma om de sociaaleconomische positie van Flevoland en de gemeente Lelystad te verbeteren en een ruimhartige compensatie die tenminste dezelfde economische waarde en hetzelfde arbeidsmarktpotentieel vertegenwoordigt, bijvoorbeeld gericht op betere toegankelijkheid zorg, innovatieve landbouw, spooraftakking Lelylijn naar de haven van Lelystad voor goederenvervoer naar Duitsland, aanleg spoorwegemplacement en de bouw van tenminste 10.000 woningen.”

Als ChristenUnie Lelystad hopen we dat deze compensatie niet nodig is en het vliegveld alsnog zo snel mogelijk opengaat. Het liefst deze regeerperiode nog zoals is afgesproken in het coalitieakkoord. Mocht er toch een streep door het vliegveld gaan, dan kunt u erop rekenen dat wij als lokale afdeling er alles aan gaan doen om de beloofde compensatie met hetzelfde arbeidsmarktpotentieel als een vliegveld, werkelijkheid te laten worden.

Voor het hele programma zie: https://www.christenunie.nl/verkiezingsprogramma