Inbreng van Henk Schraa over de begroting 2021 tijdens de Algemene Beschouwingen.

markermeer met abel tasman.jpgwoensdag 28 oktober 2020 15:15

In zijn Algemene Beschouwingen over de begroting 2021 vergelijkt fractievoorzitter Henk Schraa de gemeenteraad en het college met een schip met veel kapiteins.
Hoe gaat dit aflopen??

Voorzitter,

Er was eens een schip midden op het Markermeer. Op het schip voeren de kapiteins Sparreboom, Van Noort, Baaten, Schoone en De Vrede. Zij voeren samen met 35 bemanningsleden, de gemeenteraadsbemanning. Het schip had al een aantal heftige stormen achter de rug en zat nu in een storm, de Coronastorm. Daardoor was het schip wat gehavend.

Tijdens het varen ontmoette het schip een zwemmer, die stelde zich voor als: “Simon Sportsteunpunt”. Hij vroeg de kapiteins op het bootje om hulp. Als Simon naar de kant kon zwemmen met hulp, dan kon hij weer sportverenigingen gaan helpen die te weinig geld of vrijwilligers hadden, daar was hij goed in. Maar de kapiteins op het schip wilden hem niet helpen. Kan Simon Sportsteunpunt de kant bereiken?

Het schip voer verder en kwam Cora Cultuur tegen. Cora Cultuur werkte in de bibliotheek, Agora, Kubus en Corneel, tegelijk. Zij kon wel een kilometer uit de kust zwemmen en een kilometer terug. Maar de bemanning van het bootje moedigde haar aan om nog 100 meter verder van de kust te zwemmen, zou ze dat halen?

Het schip dobberde verder en zij troffen een zinkend schip aan. De punt van het schip stak nog net boven het water uit en er was nog net te lezen “JGT”. Dat stond vast voor “jeugd- en gezinsteam”. Een deel van de bemanning was al overboord gesprongen en probeerde zwemmend de kust te bereiken. De rest van de bemanning was op zoek naar licht en een doel om naar toe te zwemmen.

Vervolgens ging een kapitein, de heer De Vreede, eens kijken hoe het met het huishoudboekje van het schip was. Door de grote stormen uit het verleden en door de Coronastorm, kwam de bodem in zicht. Misschien was er in het verleden wel te weinig rekening gehouden met het onbekende. Wie had immers een Coronastorm verwacht boven het Markermeer?

En toen moest de gemeenteraadsbemanning aan het werk.

Drie van die bemanningsleden, toevallig lid van de ChristenUnie, vinden sport en cultuur belangrijk. Simon Sportsteunpunt willen wij graag in de benen houden. Dit omdat wij de rol van sportverenigingen als verbindende factor in de samenleving belangrijk vinden en deze sportverenigingen helaas te vaak kampen met te weinig geld of vrijwilligers. Daarom komen wij met een voorstel. En wat ons verbaast is dat kapitein Schoone als gemeenteraadslid altijd pleitte voor meer geld voor sport, en het eerste wat hij doet als wethouder is bezuinigen op sport.

De bezuinigingen op Cora Cultuur gaan ons te snel. Vragen om met een plan te komen en vervolgens zonder onderbouwing het bedrag invullen om de begroting te dichten, vinden wij niet correct. Wij zetten de posten liever op PM, en wachten het plan af. Wij steunen het voorstel van D66.

Omtrent het schip van het JGT, zitten bij ons grote zorgen. De bezuinigingen gaan ons te hard en het personeel verlaat het zinkende schip. Wij hebben in het voorjaar een voorstel ingediend om duidelijkheid te verschaffen aan het JGT over hoe het nu verder moet, zodat de zorg en de kwaliteit daarvan gewaarborgd blijft. Dit aangenomen voorstel is niet uitgevoerd en wat ons betreft was dat eens maar nooit weer. Wat we willen is om tafel met de wethouder, en doen een heel dringend beroep om het voorstel alsnog op zeer korte termijn uit te voeren. Zo willen we voorkomen dat het schip zinkt en de zorg niet meer gewaarborgd is.

Omtrent de gemeentelijke financiën komen wij met een voorstel om een deel van het weerstandsvermogen te beklemmen voor pandemieën. Want, wij denken dat we voorlopig nog niet af zijn van de Coronastorm.

En hoe gaat het verder met het schip? Ook al is het gemeentelijke schip soms wat beschadigd, al slapen er soms mensen, wij hebben geloof in de toekomst. Geloof dat de storm gaat liggen en geloof dat wij als Lelystad weer in rustig vaarwater terecht komen.