Op de fiets in de politiek

klaas slump 2013zaterdag 16 november 2013 20:45

De ChristenUniue Lelystad is een fietsvriendelijke partij, aldus raadslid Klaas Slump. Hij laat zien hoe de fractie bij verschillende fietsaangelegenheden gestemd heeft en waarom.

door Klaas Slump, raadslid

In de gemeenteraad heeft de fiets bij een aantal onderwerpen een belangrijke rol gespeeld. Omdat de ChristenUnie het gebruik van de fiets wil bevorderen en hindernissen voor de fiets zoveel mogelijk wil beperken hebben wij daar ook een rol gespeeld.

Lelystad staat bekend om zijn gescheiden verkeerssysteem. Fietsverkeer is gescheiden van autoverkeer, wat goed te zien is aan de talloze bruggen die we over de dreven van de stad zien. In de stad is het goed geregeld. Maar daarbuiten niet overal.

fietspad langs Larserringweg
Een voorbeeld daarvan is de Larserringweg. Dis een weg in het buitengebied die loopt dan de Dronterweg naar de Rietweg, langs het afvalbrengstation en het Larserbos. Dit is een kilometerslange,kaarsrechte, maar ook smalle weg. Er mag daar 80 km/u gereden worden, maar tellingen hebben uitgewezen dat snelheden van boven de 100 km/u geen uitzondering zijn.

Langs deze weg ligt geen fietspad en uitwijkmogelijkheden voor fietsers zijn er niet. De bewoners uit de omgeving van die weg hebben bij er bij de gemeente op aangedrongen dat er dringend een fietspad met komen, omdat deze situatie voor fietsers levensgevaarlijk is. Alle partijen in de raad zijn  het daarmee eens, maar het college zegt er geen geld voor te hebben. Onlangs is er een motie ingediend door de meeste partijen in de raad dat het fietspad er toch moet komen en dat het betaald moet worden uit de groot-onderhoudspot van de gemeente. Want, zo is de gedachte, het komt zo vaak voor dat niet alles wat in die plannen staat ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd en geld over blijft dat doorgeschoven wordt naar volgend jaar. De wethouder vindt die dekking niet goed en eigenlijk heeft hij daar wel gelijk in. Desondanks blijft een overgrote meerderheid van de raad bij deze dekking. We stonden voor de keus: Instemmen met de motie, omdat wij het fietspad noodzakelijk vinden, of tegenstemmen met het risico dat het beeld ontstaat dat de ChristenUnie in het buitengebied van Lelystad bekend staat als de partij die tegen het fietspad is. Uiteindelijk hebben we meegestemd met de motie, maar we hebben geen vrede met de dekking van dat voorstel.

fietsknooppuntennetwerk
Een ander voorstel over de fiets kostte ons minder moeite. Bij de begrotingsbehandeling heeft GroenLinks een motie voorbereid om Lelystad op te nemen in het landelijke fietsknooppuntennetwerk.
Als we op de knooppuntenkaart van Nederland kijken zien we  dat alleen Lelystad, Dronten en Zeewolde ontbreken. In Zeewolde bestaan concrete plannen om eraan mee te doen. Wij hebben dit punt in ons concept-verkiezingsprogramma  opgenomen. Toen GroenLinks ons vroeg om deze motie mee in te dienen, hebben we dat graag gedaan. De motie werd vervolgens unaniem aangenomen. Wanneer de bekende borden ook in en om  Lelystad komen te staan is nog niet te zeggen.

fietsplan Stadshart
Binnenkort in de raad: Het Fietsplan Stadshart. Dit is een van de uitwerkingen van het Masterplan Stadshart dat deze zomer door de raad is vastgesteld. Het door het college beoogde effect van dit plan is: “Fietsers kunnen op comfortabele wijze tot op acceptabele loopafstand van hun eindbestemming kunnen fietsen en hun fiets veilig kunnen stallen, ter ondersteuning van een dynamisch en attractief stadshart.” Een hele mond vol, maar wat gaat dat in de praktijk betekenen?

fieten in winkelgebied?
Fietsers worden uit het voetgangersgebied geweerd. Er wordt een soort verdeelring om het winkelgebied gemaakt. Er moet een eind gemaakt worden aan het ongeordende plaatsen van fietsen door het hele centrum. Daarom worden er zgn “geclusterde fietsparkeervoorzieningen gerealiseerd”. Dat betekent dat je niet meer je fiets kunt plaatsen bij de winkel waar je wilt zijn. En met je inkopen moet lopen naar zo’n fietsparkeercluster. Wij vragen ons af of dit wel gaat werken in de praktijk. Dat er niet gefietst mag worden in drukke winkelstraten is prima, maar of alle maatregelen in het fietsplan onze instemming hebben moet nog blijken. Er komen eerst nog beeld- en oordeelsvormende sessies voordat het besluit door de raad genomen wordt.

« Terug

Reacties op 'Op de fiets in de politiek'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.