Wat te doen met de NUONgelden?

groene economie 2maandag 11 november 2013 14:56

De verkoop van NUONaandelen heeft ons 14.7 miljoen euro opgeleverd. Wat daarmee te doen? De ChristenUnie pleitte voor duurzaamheidsinvesteringen maar een PvdA-amendemant stak daar een stokje voor.
Lees de bevindingen van Chris van Veluwen.

door Chris van Veluwen, raadslid ChristenUnie

Het was de Partij van de Arbeid die ons in 2009 tijdens het debat over de verkoop van de NUON aandelen verraste met het vergezicht om NUON gelden te reserveren voor duurzame investeringen.

Nu zijn wij  4 jaar verder en dinsdag 5 november  lag het voorstel op tafel op de vraag  hoe wij de vrijgemaakte 14,7 miljoen van de NUON gelden voor duurzaamheidsdoeleinden gaan oormerken.

Duurzaamheid is wat onze fractie betreft geen financieel besparingsmodel (of een revolverend fonds) maar een ander wijze van samenleven met een mentaliteitsverandering. (NB: Een revolverend fonds (ook bekend als ‘revolving fund’ of een ronddraaiend fonds) is een instrument dat meestal wordt ingezet door een regionale of landelijke overheid om (innovatieve) ondernemers te ondersteunen.)

Wij hebben als Nederlanders 3,5 aardbol nodig om onze consumptie en afvalverwerking te kunnen waarborgen en gooien per Nederlander per jaar ook nog eens 50 kg goed voedsel weg.

Vriend en vijand zijn het erover eens dat duurzaamheid niet alleen gebaseerd is op profit of op duurzame energie maar ook pijlers heeft zoals  planet en people.

Concreet te verwachte duurzaamheidvoorstellen op basis van dit voorstel zouden kunnen zijn:

• Uitbreiding van stadstuinen of stadsakers

• Duurzaamheidwinkel waar duurzaamheidsinitiatieven van de burgers bij elkaar komen

• Elektrische auto voor lokaal ambtelijke diensten

• Textiel recycling (containers)

• Voedsel recycling (ondersteuning voedselbank)

• Verdere scheiding van afval  Urban mining

• Extra  boven wettelijke milieumaatregelen bij de Flevokust

• Alternatieven voor roundup

Maar wat gebeurde er die dinsdagavond. Al deze ideeën, maar ook nieuwe aanvullende ideeën, die echter nog verder uitgewerkt moet worden op hun reële duurzaamheidsbijdrage werden met een amendement van de PvdA weggeslagen. Dezelfde PvdA die 4 jaar geleden zelf met het idee kwam om de NUON gelden te oormerken voor duurzaamheid. De strekking van het amendement van de PvdA was dat de NUON gelden alleen aangewend mochten worden als ze zich zelf terugverdienden.

Het kan toch niet zo zijn dat duurzaamheid afhankelijk wordt van ons marktdenken was onze reactie naar de PvdA. Maar dat mocht niet baten de meerderheid van de raad vond dat de PvdA gelijk had en stemden dus voor het PvdA amendement.

Wat ons betreft een gemiste kans om duurzaamheid echt handen en voeten te geven.

Reacties op 'Wat te doen met de NUONgelden?'