Algemene Beschouwingen

provinciehuisvrijdag 05 november 2010 14:15

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag 2 november heeft Albert Kok de volgende toespraak uitgesproken:

"Mevrouw de voorzitter,

Voor de fractie van de ChristenUnie zijn dit, na 2002, de eerste algemene beschouwingen als niet-college partij. Dat is wennen, voor de fractie, voor mij en voor de andere fracties, met name VVD en PvdA waarmee we in collegeverband de afgelopen 8 jaar in het algemeen goed hebben samengewerkt. De ChristenUnie heeft nu een andere positie en zal die positie met verve invullen. Dat verwachten onze kiezers ook. En dat doen we op de manier die de ChristenUnie kenmerkt; positief- kritisch en constructief.

We hebben een nieuw kabinet. Het regeerakkoord is inmiddels bekend. De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft berekend dat de algemene uitkering t/m 2014 nominaal zal stijgen met een half miljard euro, een bedrag dat overigens onvoldoende is om de inflatie volledig goed te maken. De in onze meerjarenraming opgenomen daling van in totaal € 11 miljoen zal dus niet optreden. Geen reden voor de fractie van de ChristenUnie om achterover te gaan zitten. Overdracht van taken op het gebied van jeugdzorg en AWBZ, verlaging van specifieke uitkeringen en specifiek Lelystadse omstandigheden blijven het noodzakelijk maken om te anticiperen op een forse verlaging van de gemeentelijke inkomsten. Gewoon doorgaan met de kritische doorlichting zou ik zeggen. Wel plaats ik de kanttekening dat we alleen bij bewezen noodzaak harde bezuinigingen moeten doorvoeren.

Dit nieuwe college staat voor een forse uitdaging. Er moet nl. voor grote bedragen worden bezuinigd. Dat vraagt om maatregelen die niet altijd populair zijn en vraagt ook om scherpe keuzes. Wij voelen ons als fractie van de ChristenUnie betrokken bij dit proces. Betrokken bij dit college die als eerste zal worden aangesproken, maar ook betrokken bij de inwoners van de stad die de gevolgen zullen ondervinden van gemaakte keuzes. Vanuit die betrokkenheid dragen wij alternatieven aan.

Hoe beoordeelt de ChristenUnie deze begroting? Waardering hebben we voor het feit dat we over een sluitende begroting beschikken. Maatregelen om het voortijdig schoolverlaten tegen te gaan, om de aandacht voor leerplicht te versterken, om de veiligheid te verbeteren en om een sociaal sportveld in het zuidwestelijke stadsdeel aan te leggen kunnen rekenen op onze steun. We vinden het positief dat het college de besparingen ook zoekt in efficiënter werken, minder bureaucratie en het beperken van de overheadkosten

De begroting bevat echter ook een aantal pijnpunten. De eerste die ik wil noemen is het punt van de lokale lasten. Het coalitieakkoord is helder: De lasten van onze inwoners worden niet verhoogd. Ik neem aan dat VVD, PvdA en Inwonerspartij met onze inwoners ALLE inwoners bedoelen. De uitwerking van dit punt door het college is echter bizar; het bejaarde echtpaar met alleen AOW wordt een tientje per week of meer uit de mond gestoten door het schrappen van de subsidie aan Tafeltje Dekje. De lasten van deze inwoners mogen blijkbaar wel verhoogd worden, terwijl de lasten van de eigenaar van een villa niet stijgen. Het college wil geen lastenverhoging in de situatie dat de burger geen keuzevrijheid heeft. Ik vraag me af: Wie heeft meer keuzevrijheid, dat bejaarde echtpaar of de villa-eigenaar? Ook de voorgestelde verhoging van de leges van de gehandicaptenparkeerkaarten, weliswaar nog in concept, is zo’n bizar voorbeeld; Voor de zomer werd in een motie van de collegepartijen verhoging van de algemene parkeertarieven uitgesloten, maar voor gehandicapten, die echt NIET kunnen kiezen tussen de fiets en auto, stijgen de lasten wel. Mevrouw de voorzitter, de allerzwaksten dreigen de rekening van onze financiële problemen te betalen. Dat is niet ChristenUnie-proof en ik kan me niet voorstellen dat het wel coalitie-proof is. Ook de ChristenUnie vindt dat lastenverhoging zoveel mogelijk moet worden voorkomen, maar we pleiten voor een gelijke behandeling van alle inwoners.

Een tweede pijnpunt is de matige onderbouwing van voorstellen in deze begroting. De ChristenUnie wil geen cijferknecht worden. De getallen kloppen, maar er is onvoldoende zicht op de gevolgen van veel voorstellen. Ondanks de belofte in het collegeakkoord, op bladzijde 39, heeft de gemeenteraad geen zicht heeft op de consequenties van de voorgestelde bezuinigingen op het integratiebeleid, Centrum voor Jeugd en Gezin en de personele bezuinigingen. De bezuiniging op de jeugdhulpverlening is in deze begroting onzichtbaar. Zolang we geen zicht hebben op de gevolgen van genoemde bezuinigingen keuren we deze af. Namens “Het betrokken alternatief” dienen we in dit verband een amendement in.

Mevrouw de voorzitter, onder de naam “het betrokken alternatief” hebben alle niet college-partijen zich verenigd. Er zijn grote verschillen tussen deze partijen, maar we hebben elkaar gevonden in concrete alternatieven. Niet om een blok te vormen tegen de collegepartijen , maar om te laten zien dat het anders, beter en meer onderbouwd kan en moet èn dat daarvoor een breed draagvlak (46%van de zetels) bestaat binnen deze raad. Graag willen we over onze alternatieven in gesprek raken met de collegepartijen. Gelet op de uitspraken in het coalitieakkoord over o.a. een open dialoog heeft de fractie van de ChristenUnie daar alle vertrouwen in.

Ook de claims Integraal Huisvestingsplan, de Locale Educatieve Agenda en de Voor- en Vroegschoolse educatie wachten nog op nadere onderbouwing. Wij ondersteunen dan ook het amendement van “Het betrokken alternatief” om deze claims niet beschikbaar te stellen, maar te reserveren. Het college mag dus pas na goedkeuring door de gemeenteraad van de betreffende plannen over het geld beschikken.

Opmerkelijk in de begroting is dat er wordt voorgesteld om in 2011 een bedrag van € 192.000 extra aan gemeentelijke middelen aan het onderhoud te besteden. Ik citeer uit het coalitieakkoord: “Het nog resterende tekort van het onderhoud wordt ingevuld/omgebogen zonder hiervoor extra gemeentelijke middelen beschikbaar te stellen”. Vreemd, zeker ook in het licht van het gegoochel met bedragen inzake de kostenbesparing uit hoofde van de taakoverdracht aan het waterschap. In ieder geval is het voor mijn fractie een brug te ver om ook nog eens uit de algemene reserve te putten voor het onderhoud. De algemene reserve staat al genoeg onder druk. Wij steunen dan ook de amendementen die namens “Het betrokken alternatief” in dit verband worden ingediend. Ook vinden we het logisch dat IEDEREEN wordt gecompenseerd die extra waterschapslasten betaalt in verband met genoemde taakoverdracht, niet alleen de eigen woning bezitters.

De fractie van de ChristenUnie is erg bezorgd over de Wmo. Er is sprake van een ernstig en oplopend tekort. Uitgangspunt voor mijn fractie is dat iedere inwoner voorzieningen in het kader van de Wmo kan krijgen, ook al kan hij het niet betalen. Daarom vinden wij het van groot belang dat niet de allerzwaksten de dupe worden van deze tekorten. De conceptnota “aanpassing Wmo voorzieningen” doet het ergste vrezen. Wij vinden het noodzakelijk dat breder naar oplossingen wordt gekeken dan alleen naar het Wmo- beleidsterrein. Bij de bespreking van de nota en wellicht bij de kadernota van volgend jaar zullen we hier nog uitgebreid over spreken. Om de Wmo reserve volgend jaar nog enigszins op peil te houden ondersteunen we het amendement van “Het betrokken alternatief” om uit de algemene middelen een bedrag van € 1, 1 miljoen in de Wmo reserve te storten met als dekking om geen storting in het Grondbedrijf te verrichten. Het college schrijft zelf in de begroting dat het grondbedrijf financieel gezond is (blz.5).

Uit een antwoord op een technische vraag blijkt dat Agenda 22 vanaf 2012 vanuit het reguliere beleid moet worden uitgevoerd. Dat vervult de ChristenUnie met zorg. Kunnen de activiteiten van Agenda 22 dan nog wel op een goede manier plaatsvinden? Juist personen met een beperking verdienen in deze moeilijke tijd onze blijvende steun. We ondersteunen de betreffende motie van “Het betrokken alternatief”.

De parkeerexploitatie Kust vertoont een groot tekort. Wij willen niet dat de OZB betaler moet opdraaien voor deze tekorten. De gebruiker dient zijn voorzieningen volledig te betalen, inclusief de tekorten uit het verleden. De ingediende motie zullen we steunen.

De mogelijkheden van maatschappelijke instellingen om de subsidiekorting van 3% op te vangen verschilt flink. Dit komt met name dat de ene instelling wel eigen inkomsten kan genereren en de andere niet. Het lijkt ons rechtvaardig om rekening te houden met deze verschillen. Hiervoor dienen wij een motie in.

Mevrouw de voorzitter, namens mijn fractie heb ik vele woorden mogen uitspreken, maar wij hebben niet de wijsheid in pacht. Wijsheid is een zoektocht. In die zoektocht laat de ChristenUnie zich inspireren door de Bijbel. Ik citeer enkele Spreuken die voor ons allemaal wijsheid bevatten.

Met het oog op de onzekere financiële vooruitzichten: “Een wijze is voorzichtig, hij gaat het kwaad uit de weg, een dwaas is roekeloos, en waant zich nog veilig ook”.

Met het oog op doordacht beleid: “Wie geduldig is geeft blijk van groot inzicht, wie onbesuisd is stapelt dwaasheid op dwaasheid”.

Met het oog op goede besluiten: “Rechtvaardigheid verheft een volk, zonde maakt het te schande”.

Namens de fractie van de ChristenUnie wens ik u, het college, de raadsleden en de medewerkers Gods zegen en wijsheid toe."

U kunt deze toespraak ook als PDF-bestand downloaden.

Algemene Beschouwingen 201053,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Algemene Beschouwingen'