Hoe groot moet Lelystad worden?

donderdag 03 juni 2004 19:20

Toen de Rijksdienst IJsselmeerpolders meer dan 50 jaar geleden Lelystad ontwierp, gingen de deskundigen er van uit dat de stad berekend moest zijn op ongeveer 100.000 inwoners. Aan die gedachte hebben we onze royale dreven en het vele groen te danken. In werkelijkheid ging het anders. Jarenlang stagneerde de groei, vooral toen Almere gebouwd werd en de doortrekking van de Flevospoorlijn naar Lelystad op zich liet wachten.

Door Boele Siepel, fractievoorzitter ChristenUnie Lelystad


Lelystad, groene stadHet ontwerp.
Toen de Rijksdienst IJsselmeerpolders meer dan 50 jaar geleden Lelystad ontwierp, gingen de deskundigen er van uit dat de stad berekend moest zijn op ongeveer 100.000 inwoners. Aan die gedachte hebben we onze royale dreven en het vele groen te danken. In werkelijkheid ging het anders. Jarenlang stagneerde de groei, vooral toen Almere gebouwd werd en de doortrekking van de Flevospoorlijn naar Lelystad op zich liet wachten.
Lelystad werd vooral gebouwd voor mensen die in Amsterdam niet (meer) terecht konden.Toen Almere een goed alternatief werd voor die mensen omdat deze plaats gemakkelijker vanuit Amsterdam en omgeving (waar de mensen hun werk en hun vrienden hadden) te bereiken was, kwam onze stad in een dal terecht. Sedert een aantal jaren zijn we daar uitgeklommen. Lelystad groeit weer en binnenkort kan de komst van de 70.000 ste inwoner worden gevierd. In Almere zijn ze zich er overigens van bewust geworden dat snelle groei ook niet alles is. Zeker niet als de groei van de voorzieningen (wegen, groter ziekenhuis etc) achterblijft. Het is dus tijd om nog eens opnieuw naar onze groeidoelstellingen te kijken. Misschien is het wel goed dat Almere en Lelystad een vergelijkbare groei doormaken. Dat zou wel eens goed voor Almere kunnen zijn (wat kalmer aan doen) en voor Lelystad ( verder doorgroeien dan 80.000 inwoners).

Ontwikkelingen
Binnen enkele jaren wordt begonnen met de aanleg van de Hanzelijn. Deze geeft de stad een betere verbinding met het oosten. Dat is voor Lelystad belangrijk, omdat zo een goede aansluiting per rail wordt verkregen met voor ons belangrijke plaatsen als Dronten en Kampen.Als het gaat zoals wij hopen komt er ook een railverbinding met het noorden (de Zuiderzeelijn) en wordt de aansluiting over de weg met de randstad verbeterd door de aanleg van een tweede Hollandse brug en de doortrekking van de A6 naar de A9.
Vanuit dit perspectief moet naar ontwikkelingsmogelijkheden voor de stad worden gezien. Betere aansluiting over de weg en per rail met voor ons belangrijke andere delen van het land maakt het mogelijk meer werkgelegenheid naar de stad te halen en dus voor meer inwoners het werken dicht bij huis te realiseren. En dat wil iedereen toch eigenlijk wel: het werk naast de deur, zodat er tijd overblijft voor andere nuttige en aangename dingen in plaats van in de file staan.

Voordelen van groei.
Een grotere stad heeft allerlei bezwaren. Het wordt drukker op straat, op meer plaatsen wordt betaald parkeren ingevoerd vanwege de schaarste aan parkeerplaatsen. Allerlei andere kenmerken van de grote stad (thuislozen, drugsgebruikers etc) gaan dan ook voor Lelystad gelden. Om die redenen pleiten veel mensen voor het bescheiden houden van de ambities om te groeien. Bovendien – zo zeggen ze- die groei zal ten koste gaan van het vele groen waarover we gelukkig in Lelystad beschikken.
Maar dat is maar één kant van de zaak. Als de stad meer inwoners krijgt, zal het voorzieningenniveau beter worden. Het aantal specialismen in het ziekenhuis, de verscheidenheid aan winkels en het aantal opleidingsmogelijkheden op het ROC zullen allemaal toenemen. Zo zijn er meer voorbeelden te geven van mogelijkheden die alleen binnen bereik komen als het aantal inwoners blijft groeien.

Ontwerp Structuurplan LelystadDe plannen.
De huidige structuur van de stad gaat uit van een inwonertal van 80.000 in 2015. Dan moeten er ook 32.000 arbeidsplaatsen zijn. In het ontwerp structuurplan dat klaar is (en waarop gereageerd kan worden) wordt gesteld dat de stad kan doorgroeien tot circa 100.000 inwoners en 40.000 arbeidsplaatsen zonder de kernkwaliteiten van de stad (rust, ruimte en groen) gweld aan te doen. Ook met zo’n inwonertal kan Lelystad zich nog in gunstige zin onderscheiden van andere steden in de buurt, wat zijn woonklimaat betreft.

Er is ruimte.
Zal de groei van de stad ten koste gaan van het groen? Dat hoeft niet, want er zijn nog volop mogelijkheden om te groeien (vooral in Lelystad zuid), zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het vele groen dat er in en rondom de bestaande wijken is. Ja, het wordt op een mooie zomerdag drukker in het Overijsselse- of het Hollandse Hout, maar voor dat we de grens van die mogelijkheden bereikt hebben kunnen we nog wel even voort.

Conclusie.
Naar mijn mening zijn er in onze stad volop mogelijkheden na 2015 door te groeien als aan een belangrijke voorwaarde wordt voldaan. Namelijk dat de groei van het aantal inwoners gelijke tred houdt met de groei van de voorzieningen (wegen, ziekenhuis, onderwijs). Dan kan ook aan een groter aantal inwoners een goed woonklimaat worden geboden, zonder dat de kernkwaliteiten van de stad in het gedrang komen. Sterker nog: met een groter aantal inwoners komen voorzieningen binnen bereik waarvoor we anders naar Almere of het oude land moeten. En zeg nou zelf: we halen wat we nodig hebben toch het liefste dicht bij huis?






Het structuurplan ligt t/m 1 juni op het stadhuis ter inzage of kan gedownload worden van www.structuurplan.lelystad.nl. Het stadsbulletin nr. 4 van april 2004 geeft u nog wat extra informatie over het plan. Als u dit bulletin niet meer heeft, kunt u het ook via de gemeentelijke website www.lelystad.nl (onder de rubriek “Nieuws”) bekijken.

« Terug

Reacties op 'Hoe groot moet Lelystad worden?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.