Algemene Beschouwingen

091121WageningenEllyVan07_2.5x3.5maandag 09 juli 2012 13:46

Bij de Algemene Beschouwingen van dinsdag 26 juni j.l. heeft onze voorzitter Elly van Wageningen namens de ChristenUnie onderstaande tekst uitgesproken:

"Al werkend aan deze algemene beschouwing kwamen 2 bekende Lelystadse beelden in mij op. Het beeld van een Grote Grazer en het beeld van een Ooievaar.

Wij zien in deze nota het beperkte blikveld van de Grote Grazer. De Grote Grazer graast wat hem voor de voeten komt en gaat dan weer door, met als gevolg: een bezuiniging hier een extraatje daar, kortom een kadernota die van toevallige maatregelen aan elkaar hangt.

Maar vz. Als je Lelystad binnen rijdt vanaf de A6 cirkelen de ooievaars altijd zo mooi rond. Ze geven mij altijd een gevoel van weidsheid en vergezichten, van weten waar je heengaat ook al ligt dat doel duizenden kilometers ver weg. En staat de ooievaar ook niet symbool voor een nieuw begin?

Vz wij hadden gehoopt op een kadernota met een ruime blik van een ooievaar en niet die van een GG en in de begroting op 107 punten wat afgraast . Wij denken dat het noodzakelijk is om een vergezicht te creëren. Om te zoeken naar nieuwe keuzes om deze extreem moeilijke tijden op een creatieve, sociale krachtigeen duurzame manier, ook op de lange termijn, het hoofd te bieden.

Motie: Samen met alle politieke partijen na te denken over een visie voor de lange termijn, om de bezuinigingen die hard op ons af komen, zo te pareren dat onze inwoners niet te hard worden getroffen en dat Lelystad daarna meer toekomstbestendig uit de crisis komt.

Is geluk te koop??

Een van die visies, een van de vergezichten is wat de CU betreft de eigen mogelijkheden van onze inwoners centraal te stellen en niet het aanbod vanuit het stadhuis. Hoe kunnen weze weer vertrouwen geven zodat ze zelf initiatieven nemen?

Een mooie uitwerking daarvan hebben wij gevonden in het geluksbudget!

Wat is een geluksbudget?

Het geluksbudget is een bedrag dat mensen kunnen krijgen als ze, en dat is een voorwaarde, zelf een plan schrijven en aangeven wat ze nodig denken te hebben om weer meer geluk in hun leven te ervaren.

Op de site www.geluksbudget.nl zijn daarvan prachtige voorbeelden te vinden.

Omwille van de tijd noem ik slechts 2 voorbeelden:

Het inzetten van een coach die hielp een boek te schrijven over het leven van die persoon. Het boek is inmiddels uitgegeven.

Een man, die door ziekte en verlies van werk depressief achter de geraniums was beland kocht een fototoestel en gingen eropuit om mooie natuurfoto’s te maken. Inmiddels is hij veel gevraagd n het dorp bij b.v. sportclubs of evenementen om foto’s te maken

Allemaal zelf bedachte plannen en betaalt vanuit het geluksbudget. En vz. Het mooie is, deze mensen voelen zich daardoor echt gelukkiger. Komen uit hun isolement. Ze houden het vol want ze hebben het zelf bedacht! E en unieke manier van werken,

De kern van het geluksbudget is men’ zoemt niet meer in op problemen maar zoekt vooral naar mogelijkheden’.

Het mooie is dat het ook positieve gevolgen heeft voor de uitgaven van b.v. de WMO! Want een gelukkig mens voelt zich minder snel ziek. We noemen dat ook wel social return of investment. Een eenmalig bedrag als steuntje in de rug maar het rendement is veel groter dan dat bedrag . Uit diverse onderzoeken blijkt n.l. dat een dergelijke investering meer oplevert dan het kost. Als we dit geluksbudget zouden koppelen aan de bijzondere bijstand. Dan hoeft het niet eens iets extra’s te kosten en misschien scheelt het wel veel regelwerk. Dan zetten we de bijzondere bijstand gewoon anders in. Als een PGB, een persoonlijk geluksbudget.

Deze manier van denken, dus vanuit de eigen mogelijkheden, zou daarna ook meer door kunnen dringen in allerlei situaties waarin mensen hulp vragen. Wat wil jij zelf, wat is jouw behoefte en hoe kunnen we jou daarbij helpen.

Vz hiervoor dienen wij met………….een motie in

Op zoek naar werk

Een 2e pijler van onze ooievaarsvisie is ‘investeren in het vinden van werk voor mensen met een uitkering’.

Uit de programmaverantwoording blijkt dat er veel meer mensen in een uitkeringssituatie zijn terechtgekomen. Zij zijn door de crisis hun baan kwijt geraakt. Lelystad heeft in het verleden laten zien dat zij op een hele goede manier door extra te investeren mensen weer uit die uitkeringssituatie kon krijgen en aan werk kon helpen. We moeten in deze crisistijd die aanpak versterken door extra te investeren.

Ook hier geldt dat een investering loont.

De CU stelt voor 3 jaar lang 1 mio extra te investeren, vanuit de NUON-reservegelden, in duurzame uitstroom uit de uitkeringssituatie. Het mes snijdt dan aan twee kanten. We investeren in mensen, we zorgen dat ze sneller weer mee kunnen doen, een eigen inkomen kunnen verdienen en als mooie bijkomstigheid besparen we door de grotere uitstroom ook nog eens veel geld op de uitkeringen. Een besparing die, zoals we zien op blz 71 van de Kadernota minimaal €290.000 per jaar kan opleveren.(bij 20 personen uit de uitkeringssituatie, dit is nog voorzichtig geraamd, dus het kan nog hoger oplopen).

Dit lijkt ons een hele goede duurzame investering van de NUON-reservegelden.

Amendement 1

3 miljoen Nuon gelden beschikbaar stellen voor investeren duurzame uitstroom

Overerven van armoede

Een andere zorg die de Cu heeft is het overerven van armoede. Teveel mensen leven in armoede en teveel kinderen in Lelystad groeien op in armoede. Een bijkomend probleem is dat armoede overgeërfd wordt. Hoe brengen we nu een keer in dit proces.

Vz.Wij willen eten wat de oorzaak is van die overerving van armoede en wat succesvolle remedies zijn. Is die armoede b.v. vaak gekoppeld aan een langdurige uitkeringssituatie? Zijn het specifieke groepen met problemen? Zijn het de 1-oudergezinnen? Hoe kunnen we die overerving van armoede preventief aanpakken. Moet er extra ondersteuning komen in het onderwijs? Zijn er succesvolle projecten die werken maar die nog maar in beperkte mate worden uitgevoerd en die je dus zou kunnen uitbreiden? Wij denken b.v. aan plustijd, school is cool.

Wij hebben geen kant en klare oplossing. Daarom willen wij graag een onderzoek of een gerichte analyse van bestaande onderzoeken waarbij de vraag beantwoord moet worden:’Hoe kunnen we een deel van de NUON reservegelden zodanig inzetten dat de overerving van armoede zo effectief mogelijk worden tegengegaan. Opnieuw een voorbeeld van social return of investment. Een preventieve en duurzame investering in de Lelystadse samenleving die op de lange termijn haar investering terug zal verdienen! Uit onderzoek van het Verwey Jonkerinstituut blijkt dat je bij een preventieve aanpak van elke euro die je inzet er 1,35 voor terug krijgt.

Motie 3

Onderzoek naar de inzet van de NUONreserve gelden ter voorkoming van overerven van armoede.

Vz. Wij kunnen trots zijn op onze stad en onze inwoners. Afgelopen vrijdag ging een voorstelling in première over onze stad en de maker van die voorstelling was op de radio ongelooflijk positief over Lelystad! Er gebeuren veel mooie dingen. Ik noem een paar zaken uit mijn nabije omgeving maar dan vergeet ik 10000den andere dingen, st. Hip, de nieuwe Groene Sluis, de Voorleesexpres, Het Maatjestraject, er is bedrijvigheid, ondernemers die hun schouders eronder zetten, leerkrachten en docenten die hard werken, verzorgenden voor onze oudere en of hulpbehoevende medemens, plustijd heeft gedraaid,vele vrijwilligers zetten zich in b.v. bij school is cool teveel om op te noemen.

U mag als college de ontwikkeling van deze stad ondersteunen samen met ons als raad. In deze tijden van crisis en bezuinigingen is dit niet altijd gemakkelijk en populair werk. Maar vz laten we dit werk samen en dienend doen. En weet u verzekerd van onze gebeden voor u en de inwoners van onze mooie stad."

Elly van Wageningen

Fractievoorzitter van de ChristenUnie Lelystad