Forse bezuiniging in Lelystad door landelijk beleid

speeche burgemeester afscheid berend1.jpgmaandag 09 december 2019 23:20

Helaas heeft de ChristenUnie zich de afgelopen weken moeten bezighouden met een zeer vervelende kwestie. De gemeente Lelystad moet fors bezuinigen: jaarlijks zo’n 10 miljoen euro. Dit heeft twee oorzaken. Allereerst krijgt de gemeente minder geld uit het Gemeentefonds van het Rijk. Daar hebben alle gemeenten last van. Daarnaast kampt Lelystad met een tekort op de jeugdzorg. Dit heeft te maken met de decentralisatie van de taken rondom jeugdzorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning die in 2015 plaatsvond.

Deze decentralisatie ging gepaard met forse bezuinigingen vanuit het Rijk op de jeugdzorg, waarvoor helemaal geen ruimte is in Lelystad. De vraag naar jeugdzorg is de afgelopen jaren niet afgenomen, maar juist toegenomen. Hierdoor is er dit jaar een extra tekort ontstaan van 3,1 miljoen euro en wordt volgend jaar een tekort van 3,7 miljoen euro verwacht. Het Rijk heeft gezien de problemen inmiddels 1,6 miljoen euro extra toegezegd voor de jeugdzorg, maar dat is dus niet voldoende.

Om het jaarlijkse tekort van 10 miljoen euro op te vangen heeft de gemeenteraad gedwongen naar geld gezocht. Daarbij waren geen taboes, want anders zou de begroting nooit sluitend zijn geworden. Het mes gaat onder meer in het budget van het Sportbedrijf, de bibliotheek en het ambtelijk apparaat. Ook stijgen de hondenbelasting en de huizenbelasting (OZB), al wordt laatstgenoemde gecompenseerd door een verlaging van de kosten van water. Dit kan door de afschaffing van de precariobelasting (belasting op kabels en leidingen). Verder worden de financiële reserves van de gemeente flink aangesproken.

Als ChristenUnie hebben we in het vuur van de onderhandelingen met succes kunnen voorkomen dat organisaties als het Sportbedrijf, de bibliotheek en Stichting Timon uiteindelijk echt dicht moeten. Ook hebben we gelukkig bezuinigingen op het onderwijs, waar al niet een fors budget naar toe gaat, van de baan gekregen.

U kunt zich desalniettemin voorstellen dat de afgelopen weken een grote uitdaging vormden voor de ChristenUnie-fractie. De organisaties en projecten die ons aan het hart gaan, konden we lang niet altijd ontzien. Verder voelt het heel vreemd om in een tijd van economische voorspoed belastingen te moeten verhogen, al leidt dat gelukkig voor de meeste mensen niet tot gigantische extra kosten. Het hele proces is extra bitter, omdat de financiële problemen immers niet het gevolg zijn van financieel mismanagement door de gemeenteraad, maar primair het gevolg van Rijksbezuinigingen.

We hopen dat bovenstaande uitleg u inzicht geeft in wat er in Lelystad gaande is en we hopen dat het voor enig begrip zorgt wat betreft het te voeren beleid. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van deze mail of met andere vragen zitten over het huidige lokale gemeentebeleid, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We proberen u dan zo goed mogelijk te helpen.