Jongerenwerk

2023-10-20 Tieners op school.jpgvrijdag 20 oktober 2023 12:44

Trouw heeft in september en oktober een serie indrukwekkende artikelen gepubliceerd over de aanpak van jeugdcriminaliteit in Lelystad. Hierbij is ook onze fractievoorzitter Henk Schraa geïnterviewd.

Acht jaar geleden stond Lelystad voor een grote bezuinigingsopgave en heeft toen het jongerenwerk geschrapt. Al enkele jaren later kwam de raad hierop terug. De fractie van de ChristenUnie volgt de ontwikkelingen op de voet.

Jongerenwerk is geen verlengstuk van de politie, zegt Henk Schraa. Volgens de ChristenUnie moet jongerenwerk vanuit een vertrouwensband worden verricht. Als jongeren de werkers vertrouwen, hebben ze een plek waar ze terecht kunnen met hun vragen en problemen. Dit heeft een preventief effect. De artikelen van Trouw bevestigen de waarde van investeren in goede relaties.

Ook deed de ChristenUnie het voorstel om het jongerenwerk aan te besteden, zodat het naar een partij zou gaan met een duidelijke, goed onderbouwde visie. Welzijn Lelystad bleek de beste partner hiervoor te zijn.

Vorige week legde Welzijn Lelystad voor dat de middelen beperkt zijn en er keuzes moeten worden gemaakt. Henk Schraa merkte op dat eerst moet worden geïnventariseerd wat nodig is in Lelystad voor er weloverwogen beslissingen kunnen worden genomen. Welzijn Lelystad zal dit gaan doen.