Wat is de Lokale Educatieve agenda?
Achtbaan
Iets later dan gepland begon vorige week het reces. Een politiek woord voor vakantie.
Het was een turbulent jaar, vooral voor mij. Vorig jaar mei geïnstalleerd als wethouder namens de ChristenUnie. En ondanks dat ik al 10 jaar als fractieassistent en raadslid meedraaide in de Lelystadse politiek geen idee wat me allemaal te wachten stond. Je komt in een soort achtbaan terecht van activiteiten. Enorme hoeveelheden stukken lezen voor de vele vele vergaderingen en overleggen die je hebt. Voorbereiden van beeldvormende, oordeelsvormingen sessie en raadsvergaderingen. De stad in om medewerkers, bedrijven en scholen te bezoeken. Toespraken voorbereiden en houden. Praten met inwoners die klachten hebben of juist goede ideeën.
In alle drukte zou je bijna vergeten waar je het allemaal voor doet.
Daarom goed dat er reces is. Dan heb je tijd om daar over na te denken. Waar doe ik het nu eigenlijk voor.
Visie
Uiteindelijk doe je het voor de inwoners.
Vandaag even speciaal aandacht voor het onderwijs aan onze kinderen en jongeren in de stad.
Zij moeten heel goed onderwijs krijgen, de kleine peuters en de bijna volwassen jongens en meisjes. Daarvoor hebben we een Lokale Educatieve agenda (LEA) opgesteld. Daarin staat waar wij vooral aandacht aan willen geven wat het onderwijs in de stad betreft. Deze LEA is vlak voor het reces nog besproken door de Raad. Ik wil u er graag iets over vertellen.
4 Onderdelen kent de LEA. Ik bespreek ze alle vier even hieronder.
Het jonge kind
We willen dat kleine kinderen zo geholpen worden de eerste zes jaar van hun leven dat ze zonder achterstand op welk gebied ook naar groep 3 kunnen gaan. Want begin je al met b.v. Een taalachterstand dan loop je dat bijna niet meer in. Leidsters zijn dus zeer goed getraind om die taalachterstanden weg te werken. Dat kunnen ze natuurlijk niet alleen. Daar zijn de ouders heel belangrijk bij. Die moeten dus ook leren hoe ze thuis kunnen spelen met hun kinderen, welke spelletjes ze goed kunnen spelen en hoe ze het beste verhaaltjes kunnen vertellen of voorlezen. Zo werken peuterspeelzaal, kinderopvang en basisschool samen aan een optimaal ontwikkeling van een kind.
Passend onderwijs
Dan zijn er natuurlijk ook kinderen waarbij het niet altijd even makkelijk gaat. Die hebben net een beetje meer aandacht nodig. Dat willen we ze ook geven. In de klas, omdat de bevlogen docent zijn/haar uiterste best doet om precies dat te zeggen of te laten doen wat dat kind nu net extra nodig heeft. Maar ook in combinatie met extra begeleiding misschien vanuit de jeugdzorg als er iemand nodig is die net iets meer weet van bepaalde problemen en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Niet ergens buiten school maar gewoon in de school, lekker dichtbij.
Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt.
Als we onze jongeren de kans willen geven om na hun studie een mooie baan te krijgen is het belangrijk om te weten wat bedrijven dan precies vragen. Daar heb je het bedrijfsleven dus voor nodig. Dat is precies wat we doen. Vragen aan het bedrijfsleven, wat vinden jullie nu belangrijk. Welke technieken worden bij jullie in het bedrijf gebruikt. Past de inhoud van onze opleiding nu bij wat jullie vragen van je werknemers. Bieden we die opleidingen aan waar we van verwachten dat er ook werk in te vinden is? En als die er zijn, hoe verleiden we onze leerlingen dan om die opleiding ook te kiezen? Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen daar terechtkomen waar ze oom goed passen? Daarom proberen we techniek ook onder de aandacht van jongeren te brengen. Er zijn veel banen in de techniek. Maar nog niet veel jongeren kiezen daarvoor. Hoe zorgen we ervoor dat jongeren een geer beeld krijgen van de nieuwe banen in de techniek? Hoe wekken we hun interesse hiervoor?
Allemaal vragen waar we met vooral VO-scholen en het MBO-college samen met de Lelystadse bedrijven een antwoord op willen geven.
21e Eeuwse vaardigheden.
De laatste lijn in de LEA is het stimuleren bij onze jongeren van de vaardigheden van de 21e eeuw. Vaardigheden die je nodig hebt om in deze maatschappij mee te kunnen doen.
Welke vaardigheden dat zijn?
Sociale vaardigheden natuurlijk.
Heel belangrijk. Je moet in deze tijd goed kunnen samenwerken, goed kunnen communiceren en goed om kunnen gaan met conflicten. Dat kun je leren door schade en schande, maar het is effectiever als je jongeren daar al jong van bewust maakt en ze zo toerust om hun positie op de werkvloer te verstevigen. Meer kans dat je het dan redt in je nieuwe baan.
Denkvaardigheden.
Ja denken kun je ook leren. Elk mensen heeft verschillende manieren van denken nodig in zijn leven. Kritisch analytisch denken maar ook creatief denken. Een mens moeten in situatie ontdekken waar overeenkomsten en verschillen in zitten en wat de grote lijn is en wat details zijn. Allemaal manieren van denken die we nu vaak onbewust inzetten maar die je, als je er je van bewust bent, ook bewust in kunt zetten. Dit kun je in je onderwijs opnemen tijdens alle gewone lessen in de school.
Metacognitieve vaardigheden
Kun je nadenken over je denken? Kun je nadenken over je eigen gedrag en over hoe je iets hebt aangepakt en hoe je de volgende keer het dus op dezelfde manier gaat doen of juist anders. Kun je dus goed reflecteren en evalueren? Belangrijk om efficiënt te kunnen werken en je aanpak steeds te verbeteren. Om te snappen waarom iets heel goed ging zodat je dat de volgende keer ook weer zo doet of waarom iets juist mislukte en wat je de volgende keer dus anders moet doen.
Niet ik, maar de pedagogische medewerkers en de leerkrachten en besturen van de scholen en de medewerkers van het CJG ( centrum voor jeugd en gezin), zijn hier samen met de ambtenaren van het stadhuis, hard mee aan het werk. Allemaal vanuit dezelfde gedrevenheid die ik ook heb. Om de kinderen en jongeren van onze stad de kans te geven om de gaven en talenten, die zij gekregen hebben, zo goed mogelijk te kunnen inzetten.
En als je dan als wethouder aanwezig mag zijn bij de diplomauitreiking van de leerlingen van de Arcus of als je een taart mag brengen naar Docenten van het Groenhorstcollege dan doe je dat niet om als wethouder met je hoofd in de krant te komen maar om oprecht dankbaarheid te tonen voor het harde werk dat er voor en door deze leerlingen en docenten is gedaan het afgelopen jaar.
Maar nu eerst vakantie. Voor iedereen. Om weer nieuwe energie op te doen en te reflecteren over wat er goed ging en wat er beter kan.
Ik wens u een fijne vakantie!
Met vriendelijke groet,
Elly van Wageningen
Wethouder namens de ChristenUnie voor Onderwijs, Jeugdhulp, en Duurzaamheid
Plaats het eerste bericht!