Impressie Verslag van PC 13-10-2011 ChristenUnie 2.0?

albert-bierdinsdag 18 oktober 2011 22:17

Op 13 oktober 2011 hield de ChristenUnie een Politiek Café naar aanleiding van het afscheid van Albert Kok van de Lelystadse Politiek. Naast het nemen van afscheid en spreken van lovende woorden was er ruimte voor de Toekomst. Hoe richten wij ons als ChristenUnie daarop aan de hand van het Onderwerp ChristenUnie 2.0?! Sprekers waren Albert Kok en Gert-Jan Segers.

Albert Kok:

Wat is nu de ChristenUnie, waarmee zal ik haar vergelijken?

Het is bij de politiek net als bij de biermarkt. Je hebt Heineken, Grolsch, Bavaria, Amstel dat zijn de grote merken, de grote spelers op de markt. En hoewel ze allemaal hun eigen smaak hebben die je meer of minder kunt waarderen, zijn ze toch allemaal hetzelfde. Zo heb je die in de politiek ook: VVD, PVDA, CDA; de partijen van het midden. Ze richten zich op de grote markt en grote groepen kiezers.

Wat is dan de ChristenUnie? Die kun je vergelijken met een bier met een eigen smaak. Een beter gewaardeerde smaak, met een eigen karakter. En daar staat de Hertog Jan en een lokaal (uit Oldebroek) bier op de tafel.

Natuurlijk kan de brouwer besluiten zich op de massa te richten, maar dan gaat zijn eigenheid eraf en verliest het daarmee zijn karakter.

Je hebt de grote partijen. En je hebt de smaakvolle partijen. De ChristenUnie is een partij met zijn eigen punten. Die geven de partij een eigen karakter. Vaak hoorde Albert: als jullie nu eens de scherpe kantjes eraf haalden, ja dan kon ik wel op jullie stemmen. De kleine punten die het partijprogramma net een eigen smaak geven. Dat moet je dus niet doen. Houd je eigen punten. Ook al belemmeren die je om de grote markt te veroveren.

Hoe bereik je dan meer mensen en kun je jouw potentieel beter benutten? Luister echt naar de mensen. Gebruik mooie aansprekende beelden. Vertel het verhaal. Wij zijn geen actiepartij met spandoeken en vlaggen. En wees oprecht en duidelijk. Let op: duidelijkheid is een middel en geen doel!

Gert-Jan Segers

Hoewel de tweede spreker van de avond het in grote lijnen met Albert eens was werd door Gert-Jan de vraag gesteld: moet je wel nog meer luisteren? Je moet je agenda tot een aantal punten beperken en daar doelgericht op afgaan. Daar bij zijn een aantal punten belangrijk:

1. Laat je niet opsluiten in de discussie tussen traditioneel Links en Rechts. In de jaren '90 moesten we strijden tegen een imago als zijnde “rechts” (klein rechts GPV, RPF, en SGP). Nu moeten we vaak vechten tegen een imago als zijnde “links” (sociaal=links). Maar wij zijn niet Links of Rechts. Wij voeren en varen onze eigen koers.

2. Wij zijn tegendraads, maar niet zomaar om het tegendraads zijn, maar wij zijn tegendraads als het moet.

3. En vergeet niet dat je een Unie bent. Een Unie van Christenen.

Hierna kon de discussie beginnen, waarbij ook weer bleek dat over de uitwerking van de onderwerpen binnen de partij verschillend gedacht wordt. Getuigenissen, te statelijke partij of bestuurlijk zijn, luisteren naar de achterban, betrokken zijn op je omgeving en bedreigingen voor de democratie, allemaal onderdelen waarover nagedacht werd en waarover nagedacht kon worden.

Is dit nu 2.0? Nou nee eigenlijk niet, maar dat hoeft ook niet. Je moet wel zorgen dat 1.0 goed werkt. En daar volgden nog wel een aantal tips over.

Blijf je dossiers kennen als politicus. Maar praat er ook over. Onder het motto van Be Good and tell it.

Rooster als fractie een raadslid vrij zodat hij de achterban kan bellen om dingen uit te zoeken. Gebruik effectieve beelden en vertel verhalen, wees doelgericht.
Sluit zo mogelijk ook aan bij activiteiten van andere niet-politieke organisaties. Dat kan je politieke werk versterken.

Ten slotte nog een quote van Albert over het hart van de democratische politiek: “Democratie is geen zon die opkomt en ondergaat waardoor het fijn leven is, maar een houtkachel waarbij je hout op het vuur moet gooien om het warm te krijgen.”