Sportief en fanatiek

zwemles_939384bdonderdag 12 november 2009 09:10

Twee belangrijke eigenschapen in de sport. Twee eigenschappen die ik ook zag bij onze ‘opperbadmeester’ van de Koploper, Marco van de Water. (Nee dit is geen verhaaltje van Annie M.G. Schmidt maar echt!)

De ChristenUnie heeft een tijd geleden n.l. vragen gesteld over het rendement van de schoolzwemlessen. Dat rendement vonden wij toen niet hoog genoeg. Er wordt n.l. veel geïnvesteerd in schoolwemmen. Er rijden bussen heen en weer, er zijn badmeesters en juffen aan het werk, leerkrachten van school lopen er ook rond, ouders gaan mee om te helpen bij het aan- en uitkleden. Zoveel inspanning, dan moet het wel wat opleveren natuurlijk.

Marco heeft toen die kritiek van ons sportief opgevat. Ze zijn fanatiek aan de slag gegaan. En nu werd ik uitgenodigd om te kijken naar dat nieuwe systeem. Kinderen zonder diploma worden intensief begeleid in zo klein mogelijke groepjes. Kinderen met diploma krijgen ‘natte zwemles’. Die hadden veel lol met hun flippers en snorkels.

Leerkrachten hadden ook een taak. Ik zag een leerkracht van de Triangel. Zij nam haar taak zeer serieus. Keek of alle kinderen in de goede groepjes terecht waren gekomen. Deze school had zwemles ook op het rapport gezet. Zo werden ouders goed geïnformeerd over de voortgang. Deze juf vond het wel jammer dat, als kinderen hun diploma net niet haalden, niet alle ouders geld hadden om de laatste nodige privézwemlessen te betalen. Gelukkig kon ik haar vertellen dat de gemeente een subsidiebedrag van €200,- per kind heeft, voor ouders die weinig inkomsten hebben. Dat mag ook voor zwemles ingezet worden. ‘Dat ging ze zeker doorgeven’ ,zei ze blij.

Tja eigenlijk zijn sportief en fanatiek niet de goede benamingen. Verantwoordelijkheid! Dat is wat ik zag. Mensen nemen de verantwoordelijkheid om daar waar kansen zijn, deze zo goed mogelijk te benutten.

Die verantwoordelijkheid kan iedereen nemen. Verantwoordelijkheid voor je kinderen om ze zo veel mogelijk kansen te geven. Verantwoordelijkheid voor een goede zorg voor mensen die het thuis niet alleen redden door je werk vanuit de thuiszorg zo goed mogelijk te doen. Voor een goed draaiend ziekenhuis in Lelystad door daar niet tevreden te zijn met wachtlijsten en echt werken aan tevreden patiënten. Voor een fijne stad, door geen rotzooi neer te gooien. Voor een goed klimaat door het milieu niet onnodig te belasten. Als ChristenUnie zijn wij niet voor ‘iedereen is zelf verantwoordelijk’. Nee wij willen in de politiek regelmatig geld beschikbaar stellen om bepaalde ontwikkelingen of groepen mensen een handje te helpen. Maar mensen moeten zelf verantwoordelijkheid nemen om met de geboden kansen zo goed mogelijk om te gaan. En dat gebeurt gelukkig in Lelystad, want er zijn vast veel meer mensen zoals Marco.

Elly van Wageningen

Fractievoorzitter van de ChristenUnie