Een maand met cijfers

maandag 11 juli 2005 13:19

De voorjaarsnota
In zekere zin is de behandeling van de zogenaamde voorjaarsnota de belangrijkste vergadering van het jaar.

Dan worden de lijnen uitgezet voor de begroting van het volgend jaar. De raad geeft dan aan het college mee waar de accenten moeten liggen. De behandeling viel dit jaar samen met de bespreking van de financiële resultaten van het afgelopen jaar. Omdat die zo goed zijn, viel er gelukkig weer een flink bedrag te besteden. Dat komt mooi uit, want volgend jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Wat is dan mooier voor een partij die deel uitmaakt van het college van burgemeester en wethouders om te laten zien dat de stad er financieel niet slecht voorstaat. Mede dank zij het feit dat de portefeuille financiën in handen is van een capabele wethouder. Van welke partij is die ook al weer?
 
Een goed jaar
Wat vorig jaar is overgehouden (zeg maar: verdiend) kan natuurlijk maar een keer worden uitgegeven. De extraatjes betreffen dus vooral uitgaven die zich maar een keer voordoen.
Onze fractie was erg gelukkig met de accenten die het college heeft gelegd. Vooral de  versterking van het sociale gezicht van de gemeente (vrijwilligersbeleid,hulp aan verslaafden en het minimabeleid) spreken ons aan. Er gaat een groot bedrag naar het minimabeleid. Dat betekent overigens niet dat er nu veel meer gedaan kan worden voor deze groep. Nee, een bezuiniging die onontkoombaar leek, is van de baan.
Hoe kan het nou dat de gemeente zoveel heeft overgehouden? Vooral door de winst van het grondbedrijf op de verkoop van bouwgrond. Daarnaast bleken projecten goedkoper te kunnen worden uitgevoerd dan eerst werd gedacht.
 
Gratis met de stadsbus
In de behandeling van de voorjaarsnota was een element dat veel aandacht heeft getrokken, namelijk gratis vervoer in de stadsdienst voor ouderen. Per jaar kost dat de gemeente – zo is berekend – ongeveer 30.000 euro. Wij hebben daarmee ingestemd. Uit onderzoek is gebleken dat gratis vervoer in de stadsbus het sociaal isolement van ouderen kan verkleinen. Ze gaan bijvoorbeeld gemakkelijker op bezoek bij iemand in het ziekenhuis. Onze fractie heeft er overigens wel een stevige kanttekening bij gemaakt. Wat voor ouderen geldt, geldt zeker voor alleenstaande ouders in de bijstand. Die krijgen deze mogelijkheid niet. Terwijl veel ouderen tegenwoordig een behoorlijk pensioen hebben en dus de bus best zelf kunnen betalen, staan de bijstandsmoeders er slechter voor. Maar goed, het begin is er. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en blijven andere groepen die financieel krap zitten en (daardoor) in een sociaal isolement verkeren in gedachten houden.
Ik heb mijn bijdrage aan de behandeling van de voorjaarsnota als volgt afgerond:
onze fractie is blij dat de groei van de stad en het solide financiële beleid dat het college heeft gevoerd, het mogelijk maakt het sociale gezicht van de gemeente en de dienstverlening aan onze burgers meer gestalte te geven. Wij wensen het college en de ambtenaren de daadkracht toe die nodig is voor de uitvoering van de voornemens en we spreken de hoop uit dat de God van hemel en aarde de inspanningen wil zegenen. Al ons werk is immers van die zegen afhankelijk.
 
 
Parkeren in de stad, vooral de fiets
Nu de eerste nieuwe parkeergarage klaar is, werd het tijd de tarieven vast te stellen voor deze garage en de andere garages. Die moeten overigens nog worden opgeknapt.
In de bijdrage van onze fractie stonden twee onderdelen centraal: we moeten het niet alleen hebben over de prijs van het parkeren van de auto in het centrum, maar evenzeer over het overdekt en bewaakt stallen van de fiets. Daarnaast vonden we dat de renovaties van de bestaande garages wel wat eenvoudiger (en dus veel goedkoper) kon dan het college voorstelde. Met dat bespaarde geld wilden wij het gratis bewaakt stallen van de fietsen in de garages betalen. Dat laatste vinden wij belangrijk. Het dringt het aantal fietsdiefstallen terug en zorgt er bovendien voor dat fietsen niet meer overal (bijvoorbeeld op het stationsplein) hoeven rond te slingeren.Als er een goed alternatief is, kan de politie handhaven. Zo krijgen we ook een nettere en schonere stad. We hanteerden daarbij de slagzin: als de senioren gratis met de bus mogen, mag iedereen zijn fiets gratis bewaakt stallen.
Het lijkt er op dat we ons zin krijgen. Het college heeft gezegd dat gratis fietsparkeren in de garages met camerabewaking door het personeel dat ook de autostalling bewaakt, financieel haalbaar is. Er zit dan wel geen bewaker bij elke stalling en bij diefstal kan er niet meteen worden ingegrepen, maar dat geldt ook voor de gestalde auto’s.
We hebben de raad overigens niet meegekregen in ons voorstel voor een sobere renovatie. Vrijwel alle fracties volgden het college in de opvatting dat de te renoveren garages net zo mooi moeten worden als de Zilverparkgarage. Ook daar is wel wat voor te zeggen. Voor ons is het belangrijkste dat het bewaakt en overdekt stallen van fietsen gratis is. Want dat stimuleert mensen om op hun mooie fiets naar het centrum te gaan. Daar wordt iedereen beter van. Het begin is er overigens al: de eerste 4 uur is het stallen van een fiets in de Zilverparkgarage al gratis.
 
Boele Siepel
 

« Terug

Reacties op 'Een maand met cijfers'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.