Hoe blijft Lelystad bereikbaar?

woensdag 12 februari 2003 19:41

Een vraag die de gemeenteraad als een tijdlang bezighoudt is: hoe zorgen we er voor dat het stadshart goed bereikbaar blijft. Het antwoord lijkt eenvoudig...

Een vraag die de gemeenteraad als een tijdlang bezighoudt is: hoe zorgen we er voor dat het stadshart goed bereikbaar blijft. Het antwoord lijkt eenvoudig: we hebben mooie dreven zoals de Visarenddreef, de Kustendreef en de Zuigerplasdreef die het centrum uitstekend bereikbaar maken met hun twee rijbanen van ieder twee rijstroken. Toch weet iedereen die geregeld met de auto probeert het stadshart (de nieuwe naam voor het centrun rond de Gordiaan) binnen te komen, dat je vaak in de file moet staan. Zo goed werkt het systeem dus niet. Hoe komt dat? Het blijkt dat veel doorgaand verkeer door het centrum rijdt. Verkeer (bijvoorbeeld van Enkhuizen naar Dronten) dat in het centrum niets te zoeken heeft, maar er door rijdt omdat het nu eenmaal korter is dan om de stad heen. De kunst is nu de structuur van de hoofdwegen zodanig te maken dat aan de ene kant doorgaand verkeer ontmoedigd wordt door het centrum te rijden en tegelijkertijd verkeer dat daar wel moet zijn er snel kan komen.De voorstellen die nu op tafel liggen gaan uit van een buitenring voor het doorgaande verkeer (Houtribdreef, Westerdreef, Larserdreef en Oostranddreef) waar zoveel mogelijk de 70 km gehandhaafd wordt, een route om het stadshart waar zoveel obstakels in zitten dat je daar alleen maar op gaat rijden als je in het centrum moet zijn, en zogenaamde radialen die de verbinding vormen tussen de buitenring en de weg om het centrum, zoals de Visarenddreef en de Kustendreef.Er zijn twee belangrijke discussiepunten. De eerste is het antwoord op de vraag of de Houtribweg midden (langs de Suyderseeboulevard) een doorgaande weg moet blijven. Ja zeggen sommigen, want anders wordt het op de Westerdreef veel te druk. Nee zeggen anderen (waaronder de ChristenUnie) want als je dat doet kun je niet de stad en de kuststrook bij elkaar brengen, omdat er een drukke weg tussen blijft liggen. Het tweede punt betreft een verschil van opvatting tussen het college en de meeste fracties. Het gaat dan om het antwoord op de vraag of de radialen zo moeten worden ingericht dat ze verkeer naar het centrum afremmen. Een doserende functie hebben, noemt het college dat. Nee zeggen de meeste fracties, het ontmoedigen hoeft niet in de inrichting van de dreven te zitten. Laat ze maar zoveel mogelijk twee keer twee rijstroken hebben. Ze lopen allemaal uit op de stadsring en dat is ontmoedigend genoeg.De gemeente en de provincie vinden elkaar bij hun gemeenschappelijk streven een derde afslag van de A6 te krijgen ter hoogte van het toekomstige Lelystad Zuid. De dreef die daar moet komen (hij heeft al een naam: Markerwaarddreef) zal een belangrijke functie vervullen in de buitenring om Lelystad. Zo kan de Larserdreef ontlast worden en dat is met name in de spits van belang voor al die Lelystedelingen die in de randstad of Utrecht werken. Samen trekken provincie en gemeente op om Rijkswaterstaat zo ver te krijgen dat die extra afslag er komt. Want dat is van groot belang om ook in de toekomst de bereikbaarheid van Lelystad veilig te stellen.

« Terug

Reacties op 'Hoe blijft Lelystad bereikbaar?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.