Definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezingen

breed beraad140320vrijdag 21 maart 2014 13:04

De definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is bekend! Voor de ChristenUnie zijn in de raad gekozen:

1. van Wageningen, E. (Elly) (v) (1071 stemmen)
  2. Okma, B.D. (Berend) (m) (312 stemmen)
  3. Slump, K.B.P (Klaas) (m) (169 stemmen)

Vanmorgen (vrijdag 21 maart) maakte de burgemeester de uitslag bekend.
Elly, Berend en Klaas, we wensen jullie Gods zegen toe op je raadswerk, te beginnen met de collegeonderhandelingen.

Deze uitlag betekent dat Berend Okma met voorkeursstemmen in de raad komt. Om zo gekozen te worden, heb je tenminste een kwart van de kiesdrempel nodig. Die bedroeg 788,7 stemmen. Dit betekent ook dat Henk Schraa, nr 3 op de lijst, vooralsnog niet in de raad komt. Voor hem dus teleurstellend. Bij een voor de ChristenUnie gunstig resultaat van de collegeonderhandelingen kan hij alsnog in de raad komen. Het blijft dus nog even spannend.

Het totaal aantal stemmen op onze lijst bedroeg 2123, dat is 2,7 x de kiesdrempel. Er waren in totaal 6 restzetels te verdelen, waarvan wij de derde kregen. Maar het nieuwsbericht van gisteren op deze site dat we drie volle zetels en geen restzetel gekregen hebben, klopt dus niet. Excuses daarvoor.

Het proces-verbaal van de verkiezingsuitslag vindt u hier. Het proces-verbaal geeft o.a. de stemmenaantallen per lijst en per kandidaat op de lijst en de berekening van de restzetels.

foto: breed beraad over de resultaten van de verkiezingen.

Reacties op 'Definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezingen'