Niet het geld, maar de mens is leidend

Foto Elly van Wageningen, Lijsttrekker ChristenUnie Lelystad (klein)woensdag 12 maart 2014 17:47

Niet het geld maar de mens is leidend.

Dat was de strekking van ons amendement, gisteravond raadsbreed aangenomen.

Veel mensen die we spreken zijn ongerust over die verandering in de zorg. Dat begrijpt de ChristenUnie goed. Daarom hebben wij bepleit niet het geld maar de noodzakelijke hulp en ondersteuning leidend is in de nieuwe aanpak. Niemand mag tussen het wal en het schip raken. De hele nieuwe aanpak is toch een experiment. Mensen moeten meer zelf gaan doen. We gaan werken met wijkteams. De inzet van mantelzorgers en vrijwilligers wordt heel belangrijk. Hoe pakt dit uit?

door Elly van Wageningen, fractievoorzitter ChristenUnie Lelystad

Er zijn hoopgevende pilots waarbij er minder geld wordt uitgegeven maar waar de cliënt toch tevreden is. Maar toch….stel dat……..Daarom hebben wij gisteren in de raadszaal opgeroepen niet het geld maar de noodzakelijk hulp leidend te laten zijn bij de uitvoering. Dit amendement werd raadsbreed aangenomen.

Maar hoe zit het nu met de werkers in de zorg?
Gaan we bezuinigen over de rug van de huishoudelijke verzorgers? Dat was het dilemma waar de ChristenUnie mee worstelde.

Alfahulpen zijn goedkoper dan huishoudelijke verzorgers in loondienst. Dus kunnen we bezuinigen door mensen uit loondienst te halen en als alfahulp in te zetten. Dan kun je meer uren zorg leveren voor hetzelfde geld. Dat is fijn. Maar een alfahulp heeft dan wel minder goede arbeidsvoorwaarden dan iemand in loondienst. Toch vindt de ChristenUnie dat de mogelijkheid er moet zijn om mensen als alfahulp in te zetten. Waarom?

Sommigen huishoudelijke verzorgers willen zelf n.l. graag alfahulp zijn. Zij hebben dan meer vrijheid om te kiezen wie ze wel en niet willen helpen.

Vasthouden aan alleen maar loondienst zou ook als gevolg hebben dat meer mensen ontslagen zouden moeten worden.  Dat is natuurlijk het paard achter de wagen spannen. Voor een aantal werkers goede arbeidsvoorwaarden regelen en anderen werkloos laten worden.

Er wordt op dit moment wel onderzoek gedaan hoe de arbeidsvoorwaarde van alfahulpen kan verbeteren. De mogelijkheid van dienstenchecks wordt onderzocht. Misschien is er gezamenlijke scholing mogelijk etc. Wij hebben het college opgeroepen deze ontwikkelingen goed te volgen en daar waar mogelijk in te zetten. Want al die hardwerkende mensen verdienen zelf ook goede zorg.

Reacties op 'Niet het geld, maar de mens is leidend'