Edelherten in Hollandse Hout

afbeelding edelhertvrijdag 17 april 2015 10:42

Toelating edelherten in Hollandse Hout biedt kansen voor lokale economie

Afgelopen disdag stond in de raadsvergadering de toelating van edelherten in de Hollandse Hout op de agenda. Bij dit plan liggen een aantal economische kansen voor Lelystad en Lelystadse ondernemers. Staatsbosbeheer heeft de gemeente Lelystad als partner gevraagd mee te denken over het opstellen van een beheerplan voor het gebied. Voor de duidelijkheid, als gemeenteraad kunnen we feitelijk niets beslissen over de inhoud van het beheerplan.

De ChristenUnie heeft twee heel belangrijke uitgangspunten bij dit voorstel. Wij zijn voor economische ontwikkelingen, maar niet ten koste van alles. We maken ons wel zorgen over de staat van de biodiversiteit in het bos. Als edelherten ongecontroleerd toegelaten worden in de Hollandse Hout, dan kan het zijn dat een aantal natuurwaarden worden aangetast.

Het college van burgemeester en wethouders had een voorstel ingediend met daarin twee uitgangspunten. De voorzieningen kosten de gemeente geen geld en het bos blijft behouden.

Dit gaat de ChristenUnie niet ver genoeg. Daarom heeft de ChristenUnie samen met GroenLinks een voorstel ingediend. Hierin sturen we aan op een beheerplan waarin niet alleen oog is voor het bos, maar voor de gehele biodiversiteit in de Hollandse Hout. Daarnaast willen wij dat de Hollandse Hout toegankelijk blijft, zoals dat nu al het geval is. Het laatste door ons ingebrachte punt gaat over een logische fasering. De contouren voor het beheerplan moeten duidelijk zijn en afgesteld met de partners, en daarna kunnen pas voorzieningen worden aangelegd.

Dinsdagavond werden er meerdere amendementen ingediend. Alleen ons amendement kon rekenen op een meerderheid. Voor de camera’s van Omroep Flevoland mocht ik ons amendement nog eens toelichten.

De inbreng van Henk Schraa in de raad is hieronder te bekijken.

Reacties op 'Edelherten in Hollandse Hout'