Wethouder Rinze Broekema opgestapt

Rinze Broekema - 1.jpegdonderdag 29 februari 2024 14:37

Dinsdagavond heeft Rinze Broekema bekendgemaakt dat hij per direct stopt als wethouder in Lelystad. Zoals hij zelf zei, was dit de uitkomst van een lange worsteling. Hij voelde het vertrouwen van de stad, netwerkpartners en de gemeenteraad. Toch heeft hij geconstateerd dat hij in zijn functioneren als wethouder niet tot zijn recht komt en het ambt niet kan invullen zoals hij denkt dat goed is. Na lang wikken en wegen heeft hij besloten niet verder te gaan als wethouder. Als bestuur vinden we dat ontzettend jammer, en we zijn hem dankbaar voor alles wat hij voor Lelystad heeft gedaan. Hij heeft zich met een ChristenUnie-hart voor de hele stad ingezet.

Als bestuur en fractie betreuren wij zijn vertrek ten zeerste. We zien geen reden voor zijn vertrek, maar het is zijn persoonlijke beslissing en we respecteren dat. Fractievoorzitter Henk Schraa benadrukt dat Rinze een vriendelijke, toegankelijke wethouder was, waar je goed mee kunt samenwerken

We zijn Rinze dankbaar voor wat hij voor de stad heeft gedaan. Zo heeft hij een mooie sportvisie opgesteld, waarin sportverenigingen een belangrijke rol hebben en door de gemeente geholpen worden om mensen aan het sporten te krijgen. Ook heeft hij ervoor gezorgd dat er extra structureel geld is vrijgemaakt voor gezondheidsbeleid.

Namens het bestuur en fractie willen we hem Gods zegen toebidden op de plek waar hij mag gaan.

Hoe verder?

De portefeuille van Rinze wordt voorlopig verdeeld onder de overige 4 wethouders. We vinden dat er wel naar een nieuwe wethouder moet worden gezocht. Het is niet vanzelfsprekend dat dat weer iemand van de ChristenUnie zal worden. In 2022 heeft de gemeenteraad als geheel een raadsakkoord gesloten, dat uitgevoerd wordt door het college van wethouders. De wethouders zitten er dus niet namens een specifieke politieke partij, maar namens de hele gemeenteraad.

Bekijk de video met de speech van Rinze Broekema: