Minister Carola Schouten en wethouder Annemieke Messelink over bestaanszekerheid in Lelystad

IMG_0063.JPGvrijdag 17 november 2023 21:08

Carola Schouten, minister van Armoedebestrijding, Participatie en Pensioenen, was woensdagavond 15 november in Lelystad. Samen met wethouder Annemieke Messelink sprak ze met zo’n 45 mensen over het thema “Bestaanszekerheid”. Onder de aanwezigen waren vertegenwoordigers van verschillende maatschappelijke organisaties uit Lelystad: Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF), IDO, Leger des Heils, Straatpastoraat, Voedselbank Gezin en Dier, Youth for Christ. De avond werd georganiseerd door de lokale ChristenUnie Lelystad.

Tijdens een maaltijd, bereid en geserveerd door de Buurjongens van Youth for Christ, werd in tafelgroepjes nagedacht over diverse stellingen over het thema. Schouten en Messelink schoven beurtelings aan om in te gaan op vragen. Na de maaltijd werden de minister en wethouder geïnterviewd door de bestuursvoorzitter en kon het publiek reageren.

Het thema van de ChristenUnie bij de verkiezingen is: “Geloof in de samenleving”. Nu veel mensen worden geconfronteerd met armoede, doet dat een beroep op ons als samenleving. De ingewikkelde regelingen vormen een struikelblok voor veel mensen in armoede. Bovendien is mede door digitalisering de menselijke maat onder druk komen te staan.

Messelink benadrukt hoe belangrijk de rol van context is bij armoede. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal en geen situatie is hetzelfde. Ze is blij met de vele burgerinitiatieven die er al in Lelystad zijn. De overheid moet in gesprek gaan over wat nodig is, maar het ook aan de wijk zelf overlaten.

En waar is Schouten blij mee? Sinds ze 13 jaar geleden in de politiek belandde, heeft ze steeds gestreden tegen het vooroordeel over armoede, dat het gewoon je eigen schuld is. In 2017 heeft ze bij de formatie van een nieuw kabinet in het akkoord kunnen zetten dat mensen die kampen met armoede en schulden, anders benaderd worden. Het is niet je eigen schuld. Het kan iedereen overkomen.