Discussie Airport Lelystad

Airport Lelystadwoensdag 10 januari 2018 14:34

De ChristenUnie Lelystad betreurt dat de geplande opening van Airport Lelystad opnieuw ter discussie is komen te staan. De onzorgvuldigheden in de onderzoeken en in de communicatie rondom de uitbreiding van Lelystad Airport hebben geleid tot onrust in Gelderland, Overijssel en delen van Flevoland. De Lelystadse ChristenUnie-fractie heeft begrip voor de gevoelens in deze gebieden, juist omdat er fouten zijn gemaakt, maar wil ook aandacht vragen voor de situatie in Lelystad.

Ondernemers uit heel de wereld hebben flink geïnvesteerd in Lelystad Airport en het nabijgelegen bedrijventerrein om een logistiek knooppunt te creëren dat van grote betekenis zou zijn voor de werkgelegenheid in Lelystad. Om hen tot deze investeringen te bewegen zijn ‘harde’ afspraken gemaakt, zoals het luchthavenbesluit van 2015 bekrachtigd door de Tweede Kamer. Deze dreigen nu niet te worden nagekomen. Dit is op zichzelf niet chique. Daar bovenop komt dat ondernemers op deze manier in de toekomst minder geneigd zijn opnieuw te investeren in Lelystad. Dit ziet de ChristenUnie-fractie in Lelystad als zeer problematisch.

Voor de 77.000 inwoners van Lelystad betekent het uitblijven van de opening van Lelystad Airport het wegblijven van nieuwe baankansen, bedrijvigheid in de stad en een verdere groei van de gemeente. Lelystad kan deze opleving, die deels al in volle gang was, goed gebruiken. Door het niet nakomen van afspraken biedt Lelystad een minder betrouwbaar vestigingsklimaat, terwijl het juist in betrouwbaarheid en toeschietelijkheid voorop wil lopen. De lokale afdeling van ChristenUnie blijft trots op haar stad en blijft hopen op een oplossing die voor alle partijen, ook in de regio, acceptabel is.

Archief > 2017 - 2018 > januari 2018