Tekst van de ChristenUnie-fractie bij de behandeling van de Kadernota

Henk_Schraa_L_2_LR[1]dinsdag 30 mei 2017 21:35

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 23 mei j.l. werd de Kadernota behandeld.
Hieronder volgt de tekst van de bijdrage, die Henk Schraa namens de ChristenUniefractie inbracht.

Voorzitter,

Wie had een paar jaar geleden kunnen denken dat we er nu zo voor staan? Lelystad is uitgebreid met de prachtige Marker Wadden, waar de eerste vogels broeden, de eerste plantjes groeien en de eerste mensen verwonderd en tevreden rondlopen. En die Wadden worden nog mooier. Het is ook hoopvol dat over twee jaar de eerste vliegtuigen vanuit Lelystad naar vakantiebestemmingen vliegen. En het grootste distributiecentrum van Europa verrijst ook in Lelystad. De economie trekt weer aan, winkels openen in het Stadshart en nieuwe banen verschijnen.

Vanaf hier willen we het college danken voor de succesvolle lobby voor het distributiecentrum, een centrum dat tenminste 400 banen gaat opleveren.

De vooruitgang is stapje voor stapje te vinden in het Stadshart. Voorzichtig openen ondernemers weer een winkel in Lelystad en het college zet stappen door de openbare ruimte op te fleuren. Alleen mist de ChristenUnie daarbij nog wat creativiteit. Als er geïnvesteerd wordt in het Stadshart, kan dat creatiever dan een ruime ton voor plantenbakken. Als er een thema wordt bedacht, kan dat creatiever dan “het Stadshart klopt”. Waarom wordt er geen brainstorm georganiseerd met een aantal creatieve geesten en koppel je daaraan een budget voor ideeën die het Stadshart veel aantrekkelijker maken?

Lelystad had vorig jaar een positief resultaat van 9 miljoen. En van die 9 miljoen worden voornamelijk reserves gevuld. Er leven bij ons zorgen om een structureel verwacht tekort van ruim een miljoen euro, voor die mensen die hulp kunnen gebruiken op zoek naar werk. Nu kunnen we dit tekort nog opvullen, maar kan dat over drie jaar nog steeds?

Verder stelt het college veel plannen voor, maar heeft het college de bedragen nog niet overal ingevuld. Maar lopen we daarbij niet te hard van stapel? Geeft de raad met instemming van de Kadernota niet teveel blanco cheques? Wij zien dan ook graag dat er wat te kiezen valt. Bij de ontwikkeling van het nationaal park, waar wij een voorstander van zijn, zien we graag een voorstel tegemoet waarin we echte keuzes kunnen maken en risico’s inzichtelijk worden.

In de zorg en het onderwijs vindt de ChristenUnie het belangrijk om problemen in een vroeg stadium te voorkómen. En is daarom verheugd met de inspanningen van het college om aandacht te hebben voor kwetsbare gezinnen en goede zorg in de eerste 1001 dagen van een kind. Daarnaast wordt er nu al veel extra’s gedaan in het onderwijs. Er is veel inzet om taalachterstanden bij peuters weg te werken, zodat een goeie start gemaakt kan worden op de basisschool. Dit soort initiatieven leiden tot jongeren die een eerlijke kans hebben in hun verdere (school)loopbaan en dragen bij aan het voorkómen van ongewenst gedrag.

Er leven bij de ChristenUnie nog zorgen om de toekomst van de jeugdzorg. Op dit moment is de gemeente nog in staat om de jeugdzorg voor een ieder aan te bieden. Maar blijft dat zo? Na een bezuiniging van miljoenen, is Lelystad nogmaals genoodzaakt miljoenen te bezuinigen. Voor ons is het essentieel dat ook in de toekomst goede jeugdzorg voor iedereen toegankelijk blijft. Wij wensen het college veel succes en wijsheid toe met een lobby naar Den Haag om deze exorbitante bezuinigingen af te remmen. Hopelijk biedt de onderhandeling voor een nieuwe regering hiertoe een mogelijkheid.

Daarnaast verdwijnen er 40 banen in het basisonderwijs, bij Stichting SchOOl. Dit proces volgen wij met veel belangstelling, omdat dit niet mag leiden tot mindere kwaliteit in het onderwijs.

Wij zijn blij dat de campus voor het voortgezet onderwijs gebouwd gaat worden. Daardoor zullen leerlingenaantallen stabiel blijven. Problemen met een tekort aan personeel, zoals nu op de Rietlanden, zullen dan niet meer vóórkomen.

De ChristenUnie is ook tevreden met de nieuwe aanpak voor gezinnen met meerdere problemen. Gezinnen waarbij bijvoorbeeld naast schulden ook nog gezinsleden verslaafd zijn, zodat het voor de kinderen heel moeilijk wordt om goed te presteren op school. Hierbij worden problemen niet meer per probleem aangepakt, maar wordt er door een persoon gekeken naar wat er allemaal speelt in het gezin.

En dan is er nog een onderwerp waarover niets te vinden is in deze kadernota. Het thema mensenhandel. Voor de helderheid, wij hebben het over die criminele bendes die ergens in een loods of schimmige kamer Lelystad gebruiken als werkplek voor mensen die werken onder dwang. Dat dat in Lelystad speelt, blijkt onder andere uit de berichtgeving op Omroep Flevolanden uit de antwoorden op de door ons gestelde vragen.

Wij zijn heel blij met de toezegging van het college dat dit een van de speerpunten wordt in het veiligheidsplan. Dan leven er bij ons nog een aantal vragen. Is het college bereid om in kaart te brengen in hoeverre zorgverleners zicht hebben op signalen van mensenhandel en uitbuiting? En kan het college in kaart brengen welke specifieke zorg er voor de slachtoffers van mensenhandel wordt geboden? En op welke manier kunnen zorgverleners nu al toegerust worden met meer kennis op dit gebied?

Graag spelen wij nog een budget vrij voor de motiemarkt en krijgt duurzaamheid een hoge prioriteit. Ook daarvoor dienen wij voorstellen in.

Voorzitter, ik begon met de Markerwadden en de hoop voor de toekomst. Lang geleden, vloog er ooit een duif met een takje in de snavel, naar de ark van Noach en bracht daar hoop en zicht op vaste grond onder de voeten. Zo is er vast nu een duif met een takje in de snavel die van de Markerwadden naar de onlangs aangemeerde Ark van Noach vliegt in Lelystad en zo ook hoop en vertrouwen brengt voor de toekomst. Wij zijn hoopvol voor de toekomst.

Archief > 2017 - 2018 > mei 2017